لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

روز جهانی آب؛ « ۶۷ درصد مردم افغانستان سال گذشته با مشکل کمبود آب مواجه بودند»


روستاییان در یک منطقه که با کمبود آب مواجه اند
روستاییان در یک منطقه که با کمبود آب مواجه اند

همزمان با ۲۲ مارچ روز جهانی آب؛ اداره انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان «یو ان دی پی» می‌گوید که ۶۷ درصد از خانواده‌ها در افغانستان در سال گذشته میلادی با مشکلات ناشی از خشک‌سالی روبه‌رو بوده‌اند.

این اداره به مناسبت این روز در شبکه ایکس (تویتر سابق) همچنان نوشته که درعین زمان ۱۶ درصد خانواده‌های افغان تحت تأثیر سیلاب‌ها قرار گرفته اند.

دراین حال شماری از افغان‌ها می‌گویند که کمبود آب آنان را با مشکلات زیاد روبه‌رو ساخته است.

هارون و نور باشنده‌های ولایت‌های نیمروز و بامیان در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"ما در ولسوالی چهاربرجک زنده‌گی می‌کنیم از حدود سه سال است که آب نیست خشک‌سالی است برای نوشیدن آب پیدا نمی‌شود اگر جایی هم پیدا می‌شود بسیار شور است شرین نیست که نوشیده شود، مشکلات بسیار زیاد است."

مردم در بسیاری از مناطق مجبور شده اند برای تهیه آب فاصله های طولانی را بپیمایند
مردم در بسیاری از مناطق مجبور شده اند برای تهیه آب فاصله های طولانی را بپیمایند

"آب که زیاد باشد، اما از آن استفاده درست نشود کم می‌شود، آب باید درست مصرف شود، آب چشمه آنقدر زیاد نیست، آب به اندازه نیم انچ می‌اید و از آن ذخیره پر می‌شود و سپس مردم می‌توانند از این آب برای نوشیدن استفاده کنند."

اختر‌ محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان به سؤالات رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

اما مسئولان در اداره ملی حفاظت محیط ‌زیست تحت کنترل حکومت طالبان می‌گویند که افزایش درجه حرارت، کاهش بارنده‌گی، ذوب یخچال‌های طبیعی، کاهش آب‌های زیرزمینی و استفاده بی‌رویه از منابع آب و نبود زیربناهای آبی جهت ذخیره آب از فکتور های بوده اند که بخش آب در این کشور را صدمه زده اند.

روح‌الله امین رئیس تغییر اقلیم این اداره به رادیو آزادی گفت به دلیل تغییرات اقلیمی ۲۱ میلیون نفر در این کشور با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو اند.

به‌گفته او بنا بر ارزیابی‌ها از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میلادی ۱۴ درصد یخچال‌های طبیعی افغانستان در نتیجه بلند رفتن درجه حرارت ذوب شده و بارش برف و باران نسبت به سال‌های گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است.

آقای امین افزود که آن‌ها شیوه‌های را برای سازگاری با تأثیرات تغییر اقلیم و جلوگیری از تأثیرات آن را در برنامه‌های شان از جمله جمع‌آوری آب باران، افزایش آگاهی عامه و صرفه‌جویی از مصرف آب را گنجانیده اند:

"در مجموع برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و طویل‌المدت وجود دارد، در این راستا باید بیشتر کار شود و در عین حال کشورها هم در راستای همکاری مشترک تلاش کنند، در قسمت تمویل یا کمک‌های مالی در پروژه‌های منابع آب، این‌ها راهکارهای خوبی هستند تا بتوانیم اثرات تغییر اقلیم را بالای منابع آب کاهش بدهیم."

خشکسالی و نبود آب بر زراعت نیز تاثیرات شگرفی بجا گذاشته است
خشکسالی و نبود آب بر زراعت نیز تاثیرات شگرفی بجا گذاشته است

دراین حال نجیب‌الله سدید کارشناس امور آب می‌گوید که برای بیرون رفت از چالش‌ها در بخش کمبود آب حکومت‌ها و مردم هر دو مسئول اند که باید تلاش کنند. او به رادیو آزادی گفت:

"وظیفه حکومت‌ها این است که در بهبود بخشیدن و ساخت زیربنا های ذخیره آب و سازگاری با تغییرات اقلیم پروژه‌های بزرگی را روی دست بگیرند، تا باشد که بیلانس آبی و دسترسی به آب بهبود پیدا کند، اما این به آن معنی نیست که مردم وظیفه یا مسئولیتی در این قبال ندارند، افغان‌ها مسئولیت دارند تا در مناطق‌شان مدیریت آبریزه‌ها را بدست خود بگیرند."

سازمان ملل امسال به مناسبت روز جهانی آب گفته که بیش از ۳ میلیارد نفر در جهان به آب که از مرزهای ملی کشورها می‌گذرد وابسته هستند، اما تنها ۲۴ کشور توافق‌نامه همکاری برای استفاده از آب مشترک را دارند.

روز جهانی آب در سال ۱۹۹۲ از سوی سازمان ملل متحد تصویب و از تمامی کشورها خواسته شد تا این روز را به‌عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند.

XS
SM
MD
LG