لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

ملل متحد: افغانستان در ۱۵ سال گذشته ۳۴ درصد جنگل‌هایش را از دست داده است


قطع جنگلات در ولایت کنر - عکس از آرشیف
قطع جنگلات در ولایت کنر - عکس از آرشیف

اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد می‌گوید که جنگلات افغانستان تحت تاثیر بیش از ۴۰ سال جنگ و بی‌توجهی قرار گرفته اند.

این اداره به مناسبت ۲۱ مارچ روز بین‌المللی حفاظت از جنگلات در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشته که در ۱۵ سال گذشته، افغانستان ۳۴ درصد از جنگل‌های خود را از دست داده‌است.

بر بنیاد معلومات این اداره افغانستان ۱.۷۸ میلیون هکتار جنگل و جنگل‌زار دارد.

از سال‌ها به این‌سو، قطع خودسرانه جنگل‌ها در افغانستان ادامه داشته و دیده شده که حکومت‌ها در جلوگیری از آن موفق نبوده اند.

اما حمید الله لقمانی یک باشنده ولایت لغمان ادعا می‌کند که در حال حاضر بر قطع خودسرانه جنگلات در این ولایت قیودات جدی وضع شده‌است.

او به رادیو آزادی گفت: "در ولایت لغمان در زمان جمهوریت مشکلات زیاد بود، زورمندان درختان در جنگلات را به شکل غیر اصولی قطع می‌کردند اما حالا امارت [طالبان] در این مورد قیودات وضع کرده حالا کسی نمی‌تواند درختان جنگلات را قطع کند."

اما یک باشندۀ ولایت زابل پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که سال قبل در نتیجۀ دعوا بر سر زمین، افراد مسلح طرف دعوا ۵۶۰ درخت مربوط به او را در حضور نیروهای طالبان از بین برده‌اند.

در این حال شماری از آگاهان محیط زیست هم با تایید اثرات منفی بجا مانده منازعات چند دهه بر جنگلات افغانستان می‌گویند که کاهش جنگلات باعث افزایش وقوع حوادث طبیعی مثل سیلاب‌ها و خشک‌سالی می‌شود.

جنگلات ولایت کنر
جنگلات ولایت کنر

عبدالباسط رحمانی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که حفظ جنگلات می‌تواند برای بهبود امنیت غذایی، کاهش فقر و حفاظت از محیط زیست کمک کند.

او افزود که برای حفظ و بازسازی جنگلات باید برنامه‌های روی دست گرفته شود: "حفاظت و بازسازی جنگل‌ها برنامه‌ها و پروژه‌هایی را نیاز دارد که از جمله غرس درخت‌ها و حفاظت از مناطق جنگلی است، همچنان قطع درختان باید ممنوع و غیر قانونی قلمداد شود و درعین حال افزایش آگاهی‌دهی عامه صورت بگیرد که توسط اداره‌های مسئول و سازمان‌های بین‌المللی در این مورد باید برنامه‌های روی دست گرفته شود."

مصباح‌الدین مستعین سخنگوی وزارت زراعت حکومت طالبان به سؤالات رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

اما وزارت داخله حکومت طالبان نزدیک به دو ماه قبل گفته که این وزارت یک قطعه خاص را به هدف حفاظت و نگهداری جنگلات افغانستان ایجاد کرده‌است.

عبدالمتین قانع سخنگوی این وزارت در یک نوار ویدیویی آسیب رساندن به طبیعت را جرم خوانده گفته که کسانی‌که سبب قطع درختان جنگلات و از بین بردن منابع طبیعی می‌شوند مورد پیگرد و مجازات قرار خواهند گرفت.

گفتنی‌ است که در کنار قطع درختان جنگلات به ویژه در ولایت‌های شرقی و جنوب شرقی افغانستان آتش‌سوزی در جنگلات در یک سال گذشته در ولایت‌های لغمان، کنر، نورستان و خوست سبب شده تا جنگلات در صدها جریب زمین از بین برود.

آتش سوزی در جنگلات ولایت نورستان
آتش سوزی در جنگلات ولایت نورستان

براساس ادعای باشنده‌های محل تاخیر در مهار آتش‌سوزی یکی از عوامل عمده تخریب بیشتر این جنگلات شده‌است.

شماری از آگاهان علت اساسی آتش‌سوزی‌ها را در جنگلات رویدادهای طبیعی ناشی از رعد و برق، موجودیت معادن و مواد کیمیاوی و در برخی موارد مداخلۀ انسان‌ها عنوان کرده می‌گویند که حکومت‌ها باید از جنگلات به گونۀ جدی حفاظت کنند.

از سال ۲۰۱۲ به این‌سو، ۲۱ مارچ از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان روز بین‌المللی محافظت از جنگلات نام‌گذاری شده تا مردم جهان از اهمیت آن آگاه شوند.

XS
SM
MD
LG