لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان هشدار داد


تصویر آرشیف: مادرانی که کودکان مبتلا به سوء تغذیه خود را به شفاخانه آورده اند
تصویر آرشیف: مادرانی که کودکان مبتلا به سوء تغذیه خود را به شفاخانه آورده اند

ملل متحد می گوید میلیون ها طفل درافغانستان به سوء تغذیه دچاراند و به همین دلیل کار توزیع مواد غذایی را به خانواده هایی که در نتیجه سیلاب های اخیر آسیب دیده اند سرعت می دهد.

برنامه غذایی این سازمان در گزارش خود که روز دوشنبه نشر کرد می افزاید که مردم افغانستان از نا امنی غذایی رنج می برند ودهها میلیون نفر درسال جاری میلادی به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

خاطره ۴۷ ساله یکی از باشندگان ولایت پنجشیر درشفاخانه از وضعیت کودک خود چنین حکایت میکند:

" شیردرست که به طفل نرسد یعنی مادر شیر نداشته باشد ونخورد به این حالت دچار میشود. اگر شیر درست میداشت می خورد با چنین وضعیت دچارنمی شد.یک چیزی درست نباشد، پول نباشد ، دیگر چیزی نباشد وضعیت به این حال می رسد . درخانه کسی کار نمی کند اگر راست بگویم پنج یا ده روپیه از بیرون به خانه نمی آید."

اطفال مبتلا به سوء تغذیه در یکی از شفاخانه های شهر کابل
اطفال مبتلا به سوء تغذیه در یکی از شفاخانه های شهر کابل

این تنها مشکل خانم خاطره وفرزندش نیست برنامه جهانی غذای ملل متحد (WFP) گزارش میدهد که چهار میلیون نفر در افغانستان به شمول ۳.۲ ملیون طفل زیر ۵ سال به سوء تغذیه حاد دچار هستند.

داکتر فرید الله عمری متخصص داخله درکابل می گوید که مردم درکشورهای متعدد جهان به سوء تغذیه دچار اند.

او میافزاید که سوء تغذیه حاد یک حالتی است که درنتیجه کمبود مواد غذایی یا مصرف بیش از حد مواد غذایی به میان می آید اما علت اصلی سوء تغذیه در افغانستان عدم دسترسی به غذای مناسب و متنوع است.

وی برای مقابله ووقایه از سوء تغذیه چنین توصیه میکند.

" اول اینکه باید به غذای کافی ومکمل وآب آشامیدنی صحی باید دسترسی داشته باشیم . دوم درصورتیکه اگراطفال ما یا کاهلان مشکلات هضمی داشته می باشند باید از دوای خودسرانه جلوگیری شود وبه نزدیکترین مرکز صحی مراجعه کنند تا سوء هاضمه یا سوء جذب غذا که به میان آمده برطرف شود.تا اطفال ما به سوء تغذیه حاد دچار نشوند. وسوم اینکه درصورتیکه اطفال ما مصاب مشکلات روحی وروانی می باشد آنها را باید ازاین حالت بکشیم تا مصاب سوء تغذی نشوند."

داکتر عمری می افزاید که اگر احیانا کسی توانایی خریدن میوه جات و سبزیجات قیمتی وگوشت را نداشته باشد می تواند از حبوباتی که معمولا دربازار به شکل تازه وخشک مانند لوبیا ونخود با قمیت ارزانتر به شکل وافر دریافت می شود وشوربای ترکاری استفاده کند و خود واطفال خود را از سوء تغذیه وقایه کند.

بر اساس گزارش اخیر برنامه جهانی غذا ، از نوامبر سال ۲۰۲۳ تا ماه مارچ سالجاری ۲۰۲۴ ، تقریباً ۱۵.۸ میلیون نفر درافغانستان به نا امنی غذایی حاد وازجمله ۳.۶ ملیون نفر با سطح عاجل ناامنی غذایی مواجه بوده اند.

مردم در بسیاری از مناطق افغانستان شکایت دارند که میزان کمک های بین المللی کاهش یافته و یاهم به افراد مستحق توزیع نمیشود.
مردم در بسیاری از مناطق افغانستان شکایت دارند که میزان کمک های بین المللی کاهش یافته و یاهم به افراد مستحق توزیع نمیشود.

برنامه غذایی جهان سازمان ملل تاکید می کند که ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

این گزارش همچنین می گوید که دراثر باران های شدید ماه گذشته درسراسر افغانستان چندین منطقه زیرآب شد.

برنامه غذایی جهان می گوید که در واکنش به وضعیت پلان عاجل خود را فعال کرد و به عنوان بخشی از واکنش فوری ، بیسکویت‌های پر انرژی را بین خانواده‌های آسیب دیده توزیع می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است که جیره‌بندی مواد غذایی پس از مشخص شدن تعداد خانواده‌های آسیب‌دیده آغاز می‌شود.

علاوه بر این، اداره غذای سازمان ملل می گوید بعد از آغاز اخراج مهاجران از پاکستان در ماه نومبر، به بیش از ۶۶۰۰۰۰ عودت کننده کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG