لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

نتایج یک نظر سنجی: نزدیک به ۲۵۰ هزار کودک بازگشت کننده به افغانستان غذای کافی و دسترسی به آموزش ندارند


تعدادی از کودکان افغان که با خانواده های شان یکجا از پاکستان اخراج شده و به افغانستان برگشته اند
تعدادی از کودکان افغان که با خانواده های شان یکجا از پاکستان اخراج شده و به افغانستان برگشته اند

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (سیف ده چلدرن) در یک نظر سنجی که انجام داده‌ دریافته است که نزدیک به ۲۵۰هزار کودک بازگشت کنندهٔ مهاجر افغان نیاز دست‌رسی به سرپناه، غذا و آموزش دارند.

در این گزارش که به روز پنجشنبه ۳۰ حمل منتشر شده آمده است که از ماه سپتمبر سال گذشتهٔ ۲۰۲۳ میلادی تا اکنون، حدود ۵۲۰هزار مهاجر افغان دوباره به کشور برگشته‌اند، که نزدیک به نیم آن کودکان اند.

این اداره گفته است، یافته‌های نظرسنجی آن‌ها نشان می‌دهد که ۹۹درصد بازگشت کننده‌گان برای یک یا دوماه غذای کافی ندارند.

به اساس این نظر سنجی، یک چهارم از خانواده‌های بازگشت کننده مقدار غذای شان را کاهش داده‌اند، یا هم مقدار غذای بزرگان خانواده را محدود کرده‌اند تا کودکان شان بتوانند هفتهٔ دو بار غذا بخورند.

بیشتر اطفال برگشت کننده به افغانستان از خدمات اساسی از جمله دسترسی به آموزش و پوشش خدمات صحی محروم اند
بیشتر اطفال برگشت کننده به افغانستان از خدمات اساسی از جمله دسترسی به آموزش و پوشش خدمات صحی محروم اند

نزدیک به ۸ میلیون این کودکان یا از هر سهٔ نفر یک نفر شان با بحران گرسنگی روبه‌رو اند.

همچنان ۴۰درصد از خانواده‌ها مجبورند که حداقل سه بار در هفته غذای شان را قرض بگیرند و یا هم به خانواده‌های میزبان تکیه کنند.

در گزارش آمده است که ۱۳درصد ازافراد بازگشت کننده و ۹ درصد خانواده‌های میزیان گفته‌اند که هر روز باید از دیگران غذا دریافت کنند.

به اساس نظر سنجی، یک سوم از بازگشت کنندگان تواسنه اند که سرمایهٔ شان را از پاکستان انتقال بدهند و از هر شش خانواده، یک خانواده در خیمه زندگی می‌کند.

سیف ده چلدرین گفته است، ۴۷درصد بازگشت کنندگان هیچ شغلی در افغانستان ندارند و ۸۱ درصد دیگر شان گفته اند که مهارت‌های کاری ندارند که مطابق آن کار مناسب دریافت کنند.

در این گزارش به آموزش کودکان بازگشت کننده نیز اشاره شده و گفته شده است که ۶۵درصد کودکان شان در مکاتب ثبت نام نکرده‌اند ۸۵ درصد دیگر شان گفته اند که اسناد لازم برای ثبت نام در مکاتب را ندارند.

اما به اساس یافته‌های نظر سنجی، بیشتر کودگان خانواده‌های بازگشت کننده در پاکستان به مکتب می‌رفتند.

در همین حال، شماری از مهاجران افغان بازگشت کننده از پاکستان می‌گویند، امور زندگی شان در آن کشور به خوبی به پیش می‌رفت، اما با برگشت به کشور شان با مشکلات شدید اقتصادی مواجهٔ اند.

حجت یک مهاجر بازگشت کننده به رادیو آزادی گفت:

«آن‌جا خوب بود وقتی صبح بیرون می‌شدیم تا شام یک روپیه به دست می‌آوردیم، اما این‌جا هیچ کار نیست، غذا نداریم، کودکان ما از گرسنگی گریه می‌کنند، ما به کار می‌رویم آن‌ها منتظر اند که شام یک چیزی می‌بریم، اما به خاطر نبود کار ما دست خالی بر می‌گردیم، بسیار زندگی سخت داریم.»

تعداد زیادی از خانواده های برگشت کننده به دلیل نداشتن سرپناه هنوز هم در ولایات مختلف افغانستان زیر خیمه ها زنده گی می کنند.
تعداد زیادی از خانواده های برگشت کننده به دلیل نداشتن سرپناه هنوز هم در ولایات مختلف افغانستان زیر خیمه ها زنده گی می کنند.

هما، از دیگر مهاجران بازگشت کننده که پیش از این مصروف تحصیل در پاکستان به رادیو آزادی گفت:

«مشکلات این‌جا بسیار است، مکاتب هم بند است، مکاتب باید باز شوند، ما هم در هوای سرد در دشت ماندیم، سرپناه نداریم، کودکان ما هستند کار نیست، حکومت باید زمینهٔ سرپناه را فراهم کند زیرا از آن‌جا اخراج شدیم، این‌جا هم چنین زندگی پس ما چی کنیم.»

حکومت پاکستان از ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی به گونهٔ رسمی روند اخراج مهاجران فاقد اسناد افغان را از مناطق مختلف این کشور آغاز کرد که طی آن بیش از ۵۰۰هزار مهاجر افغان را به گونهٔ اجباری به افغانستان بازگرداندند.

هرچند این تصمیم حکومت پاکستان از سوی نهاد‌های مختلف در سطح بین‌المللی نکوهش شد، اما این کشور نه تنها تصمیم اخراج مهاجران را پس نگرفت، بلکه آن را تمدید نیز کرد.

ادارهٔ ولایتی حکومت طالبان در ننگرهار، روز پنج‌شنبه در گروپ رسانه‌ای خود نوشته است، ۵۲ خانواده به گونهٔ احباری به تورخم بازگشت داده شدند که نزدیک به ۲۷۰ عضو دارند.

XS
SM
MD
LG