لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

ادامه وضع محدودیت طالبان بر رسانه ها؛ چرا نشرات دو تلویزیون در کابل متوقف شد؟


طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان همواره تلاش کرده اند تا کنترول بیشتری بر فعالیت رسانه ها داشته باشند
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان همواره تلاش کرده اند تا کنترول بیشتری بر فعالیت رسانه ها داشته باشند

در ادامۀ واکنش‌ها به مسدود کردن فعالیت دو رسانۀ تلویزیونی از سوی حکومت طالبان، مرکز خبرنگاران افغانستان ممنوعیت نشرات تلویزیون‌های خصوصی بریا و نور را اقدام خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور و محدودسازی رسانه‌های آزاد خوانده است.

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتۀ ارتباطات این مرکز در صحبت با رادیو آزادی خواستار لغو این دستور و بازگشایی بی‌قید و شرط این دو تلویزیون شد:

"این نگران کننده است، دلایلی که از سوی این کمیسیون برای توقف نشرات این دو رسانه مطرح شده است، قابل قبول نیست، مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار بازگشایی این دو رسانه است تا بتوانند بدون قید و شرط نشرات‌شان را از سر بگیرند."

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنان در اعلامیۀ روز چهارشنبه‌اش گفته است که رسانه‌ها در انجام کار مسلکی خود آزاد اند و مقام‌های طالبان نباید بر فعالیت آنها محدودیت ایجاد کنند و آنها را مورد تهدید قرار دهند.

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتۀ ارتباطات مرکز خبرنگاران افغانستان
سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتۀ ارتباطات مرکز خبرنگاران افغانستان

این مرکز در کنار این از ساختار تشکیلات کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان انتقاد کرده و افزوده است که در این مورد اصول قانونی لازم در نظر گرفته نشده است و به گفتۀ این مرکز، تنها چند فعال رسانه‌ای و اعضای استخبارات طالبان اعضای این کمیسیون هستند.

تلویزیون بریا در سال ۲۰۱۹ توسط رهبر حزب اسلامی، گلبدین حکمتیار تأسیس شد و اغلب برای پخش اظهارات حکمتیار استفاده می‌شد.

تلویزیون نور هم در سال ۲۰۰۷ توسط صلاح‌الدین ربانی، رهبر یکی از شاخۀ حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجۀ پیشین افغانستان تأسیس شد و معمولاً برنامه‌های سیاسی و دینی پخش می‌کرد.

سعی کردیم دیدگاه سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان را در بارۀ منع نشرات این دو شبکه تلویزیونی جویا شویم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

با این حال اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان اواخر روز سه‌شنبه از توقف نشرات این دو رسانه خبر دادند.

ذبیح‌الله سادات، یکی از اعضای این کمیسیون در یک نشست خبری مدعی شد که برنامه‌های این رسانه‌ها مطابق اصول خبرنگاری و منافع ملی نبوده و از همین رو اعضای این کمیسیون تصمیم گرفته اند تا فیصلۀ محکمه دروازه‌های این دو رسانه را ببندند.

سادات و دیگر اعضای این کمیسیون مدعی شدند که آنها پیش از این چندین بار به مسئولان این رسانه‌ها توصیه کرده بودند.

اما لطیف صادق، مدیر اداری و مالی تلویزیون بریا در صحبت با رادیو آزادی ادعای کمیسیون حکومت طالبان را نادرست می‌خواند و می‌افزاید، بدون اطلاع آنان دروازۀ این رسانه را بستند:

"تا کنون یک بار هم ما چنین تخطی انجام ندادیم یا اینکه آنها دلیلی و یا کدام سندی را به عنوان تخطی ثبت کرده باشند. به ویژه از نظر ارزش‌های ملی و اسلامی هیچ امکان ندارد که رسانۀ ما از سال‌ها که فعالیت دارد از لحاظ ارزش‌های ملی و اسلامی از همه بیشتر متعهد است. "

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان و موسس تلویزیون خصوصی بریا
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان و موسس تلویزیون خصوصی بریا

حبیب الرحمان حکمتیار، پسر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز در صفحۀ ایکس خود به این موضوع واکنش نشان داده و نوشته است که بیشتر برنامه‌های تلویزیون بریا دینی و اسلامی بود.

سعی کردیم با مسئولان شبکۀ تلویزیون نور صحبت کنیم، اما عبدالوهاب عمار، مسئول این تلویزیون به تماس ما پاسخی نداد.

اما یکی از خبرنگاران این تلویزیون که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، مسئولان‌شان امروز چهارشنبه به وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان فراخوانده شدند.

این در حالیست که نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) که اکنون فعالیت‌های خود را متوقف کرده است، چند ماه پیش در گزارشی گفته بود که در دو سال حاکمیت طالبان از ۱۵۰ کانال تلویزیونی فعال، بیش از نیمی از آنها به دلیل ضعف اقتصادی و فشارهای سیاسی بسته شدند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG