لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

وفات عبدالحمید مبارز؛ روشنفکران و ژورنالیستان در مورد کارنامه های وی چی میگویند؟


عبدالحمید مبارز نویسنده و ژورنالیست سرشناس افغانستان که به ۹۴ سالگی در کابل درگذشت
عبدالحمید مبارز نویسنده و ژورنالیست سرشناس افغانستان که به ۹۴ سالگی در کابل درگذشت

عبدالحمید مبارزه، نویسنده و یکی از خبرنگاران سرشناس افغانستان روز شنبه به عمر ۹۴ سالگی در کابل درگذشت و پیکر وی امروز (یک‌شنبه) در "قول آب چکان" کابل به خاک سپرده شد.

برخی از فعالان فرهنگی و چهره‌های سیاسی در رسانه‌های اجتماعی مرگ آقای مبارز را ضایعۀ بزرگ برای افغانستان عنوان کردند.

از این میان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان در صفحۀ ایکس خود نوشته است که نام عبدالحمید مبارز در صفحات تاریخ فرهنگی افغانستان خواهند ماند.

او افزوده است که مبارز بیشتر عمر خود را صرف حفاظت از منافع ملی، ارزش‌های ملی و انسانی و میراث فرهنگی افغانستان کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان

جمشید یما امیری، یکی از آگاهان سیاسی در صفحۀ ایکس خود نوشته است که مبارز یک عمر در راستای دفاع از حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان در افغانستان مبارزه کرد و او در‌ حقیقت تاریخ زندۀ مطبوعات افغانستان بود.

غفور لیوال، آگاه فرهنگی به رادیو آزادی می‌گوید، عبدالحمید مبارز در کنار فعالیت روزنامه‌نگاری و فرهنگی‌اش، در عرصه تاریخ نویسی نیز دست بالایی داشت:

"مرحوم عبدالحمید مبارز نوشته‌هایی در زمینۀ تاریخ افغانستان از خود بر جا گذاشته است و نثر نوشتاری مبارز، ساده، شیرین و شفاف بود. از لحاظ زبانی و انشا موضوعات نوشته‌های او از آخرین نوشته‌های ناب دری به لهجه کابلی به شمار می‌رود."

صدیق الله توحیدی، از فعالان رسانه‌ای و فرهنگی افغانستان در بارۀ اهمیت فعالیت‌های مبارز در حوزۀ رسانه به رادیو آزادی گفت:

"حدود نیم قرن برای آزادی بیان و آزادی رسانه قدم زد و قلم زد. مرحوم مبارز در مدت حیات‌اش مصدر خدمات شایان برای حمایت از خبرنگاران و حفظ ارزش‌های حقوق بشری شدند و ده‌ها رساله و کتاب نوشتند."

صدیق الله توحیدی
صدیق الله توحیدی

عبدالحمید مبارز، فرزند امیر احمد خان یوسفزی در ماه حوت ۱۳۰۹ هجری شمسی در باغبان‌کوچۀ کابل به دنیا آمد بود.

او مکتب را در لیسۀ استقلال کابل تمام کرد و فارغ رشتۀ روابط بین‌الملل پوهنتون کابل بود و بسیاری او را بخاطر فعالیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و سیاسی‌اش می‌شناسند.

عبدالحمید مبارز، روزنامه‌نگار سرشناس افغانستان، در زمان حیات خود در سمت‌های مختلفی از جمله معینیت وزارت اطلاعات و فرهنگ، معاونیت روزنامۀ انیس، ریاست خبرگزاری باختر و ریاست اتحادیۀ ملی خبرنگاران افغانستان ایفای وظیفه کرده بود.

از مبارز چندین عنوان کتاب از جمله "تحلیل وقایع سیاسی افغانستان از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۹۶، خط دیورند سرحد بین‌المللی نمی باشد، مشروطۀ سوم و آغاز دموکراسی در افغانستان و تبصره‌های سیاسی" چاپ شده است و بیش از یک هزار و پنجصد مقالۀ علمی، ادبی و فرهنگی وی در رسانه‌های چاپی نشر شده است.

XS
SM
MD
LG