لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

سازمان جهانی حامی خبرنگاران: وضعیت رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان بد تر شده است


برخی از رسانه های تصویری افغانستان
برخی از رسانه های تصویری افغانستان

یک سازمان حامی خبرنگاران به نام Index on Censorship در گزارش تازه‌اش که روز سه‌شنبه، ۹ اپریل منتشر کرده، گفته است، یک سال پس از فراخوان این سازمان برای رفع محدودیت‌ها بر کار خبرنگاران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، وضعیت خبرنگاران در این کشور بدتر شده است.

این سازمان که با برخی از خبرنگاران افغان گفتگو کرده در گزارش‌اش نوشته است، خبرنگاران در افغانستان همچنان در معرض تهدید دائمی از سوی طالبان قرار دارند.

«ایندکس آن سانسورشیپ» که در بخش آزادی بیان و دفاع از خبرنگاران فعالیت می‌کند، با اشاره به سخنان برخی از خبرنگاران در داخل و خارج از افغانستان گفته است، مشکلات خبرنگاران زن در افغانستان بیشتر از خبرنگاران مرد است.

در گزارش این سازمان همچنان با اشاره به یافته‌های برخی دیگر سازمان‌های حامی خبرنگاران گفته شده است که هشدارهای پیهم طالبان بیانگر این است که اگر زنان در جریان کار در رسانه‌ها به برخی دستورالعمل‌های آنها توجه نکنند، ممکن است حکومت طالبان زنان را از کار در رسانه‌ها نیز منع کند.

طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند کنترول بیشتری بر رسانه ها داشته باشند
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند کنترول بیشتری بر رسانه ها داشته باشند

این گزارش افزوده که پس از حاکمیت مجدد طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی وضعیت خبرنگاران در افغانستان روزبه‌روز در حال بدتر شدن است و خبرنگاران به دلیل کارشان هدف قرار می‌گیرند و به گونۀ وحشتناکی خاموش می‌شوند.

اما سخنگویان حکومت طالبان بارها چنین ادعاهایی را رد کرده و مدعی شده اند که متعهد به آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران در چوکات شریعت اسلام و منافع ملی کشور هستند.

در همین حال شماری از خبرنگاران در افغانستان می‌گویند، در وضعیت خوبی نیستند و محدودیت‌های طالبان برکارشان بیشتر شده است.

یکی از خبرنگاران زن که به دلیل مشکلات امنیتی از گرفتن نامش در گزارش خودداری کرد، به رادیوآزادی گفت:

"هر روز محدودیت‌ها زیاد‌تر شده می‌رود و سانسوری که وجود دارد به حد نهایی خود رسیده است. فعلاً در گزارش‌ها و خبرهای ما هیچ گونه آزادی و استقلالیت نداریم و ما هیچ گونه آیندۀ خوبی را نمی‌بینیم و نظر به این سانسور که وجود دارد، شاید برای خانم‌ها کاملاً زمینۀ کاری از بین برود که دیگر اجازۀ فعالیت هم نداشته باشند."

بسیاری از خبرنگاران از محدودیت ها و قوانین سختگیرانه طالبان در زمینه پوشش رویداد های خبری شکایت دارند
بسیاری از خبرنگاران از محدودیت ها و قوانین سختگیرانه طالبان در زمینه پوشش رویداد های خبری شکایت دارند

یکی از خبرنگاران مرد هم که او نیز نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، افغانستان یکی از کشورهای است که خبرنگاران در آن با مشکلات زیادی از جمله مشکلات امنیتی و اقتصادی، خودسانسوری و محدودیت‌های حکومت طالبان روبه‌رو هستند:

"مسألۀ مهم بیکاری خبرنگاران است که کارشان را از دست داده اند و به همین دلیل با مشکلات ذهنی و روانی روبه‌رو شده اند و دیگر مشکلات امنیتی است که وقت و ناوقت خبرنگاران از سوی حکومت تهدید می‌شوند، حتی بعضی وقتها تهدید به مرگ نیز می‌شوند و نمی‌توانند کارشان را ادامه دهند و مجبور می‌شوند که کارشان را ترک و یا استعفا دهند. این گونه مشکلات بسیار زیاد است."

پیش از این نیز دیگر نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها از وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران و محدودیت حکومت طالبان بر آنها نگرانی کرده بودند.

در آخرین مورد مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش سالانه‌اش گفته بود که در جریان سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی ۱۶۸ مورد خشونت و تهدید را علیه خبرنگاران به ثبت رسانیده که شامل ۶۱ مورد بازداشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG