لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

خبرنگاران افغان در تبعید: حضور دیپلوماتیک طالبان در کشور های منطقه، تهدید علیه خبرنگاران را افزایش داده


تصویر آرشیف: طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند کنترول بیشتری بر رسانه ها و نهاد های حامی خبرنگاران داشته باشند
تصویر آرشیف: طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان تلاش کرده اند کنترول بیشتری بر رسانه ها و نهاد های حامی خبرنگاران داشته باشند

خبرنگاران افغان در تبعید در اروپا و امریکای شمالی می‌گویند، ژورنالیستان افغان در کشورهای سوم در معرض خطر بالایی قرار دارند.

این خبرنگاران در اعلامیهٔ در پیوند به حمله بر احمد هنایش خبرنگار رادیو آزادی، می‌گویند که مصئونیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در کشورهای سوم حتی بیشتر از افغانستان آسیب پذیر است.

احمد هنایش، خبرنگار سابقه‌دار رادیو آزادی از سوی افراد مسلح ناشناس ۳ام اپریل در اسلام‌آباد مورد حمله قرار گرفته است.

آقای هنایش بعد از این رویداد به شفاخانه منتقل شده و اکنون وضعیت صحی او قناعت‌بخش خوانده شده‌است.

احمد هنایش خبرنگارا رادیو آزادی که در اسلام آباد هدف سوء قصد قرار گرفت
احمد هنایش خبرنگارا رادیو آزادی که در اسلام آباد هدف سوء قصد قرار گرفت

خبرنگاران افغان در تبعید در اروپا و امریکای شمالی در اعلامیهٔ خود علت عدم مصونیت خبرنگاران افغان در کشورهای سوم را حضور دیپلوماتیک طالبان دانسته اند.

این خبرنگاران از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و کشورهای مقصد خواسته اند که روند صدور ویزه‌ برای خبرنگاران در کشورهای سوم را تسریع بخشند.

خبرنگاران افغان در تعبید در پاکستان نیز با تأیید این موضوع می‌گویند در شرایط دشوار امنیتی و اقتصادی در این کشور قرار دارند.

یک تن از خبرنگاران افغان در پاکستان به علت آن‌چه مشکلات امنیتی عنوان می‌کند و از گرفتن نام‌اش خودداری کرده و صدایش نیز تغییر داده شده به رادیو آزادی ادعا می‌کند که مورد تهدید از سوی مقام‌های حکومت طالبان قرار گرفته است:

“مشکلات امنیتی بسیار مسلهٔ جدی است، برخی از خبرنگارانی‌که این‌جا هستند به خاطر شرایط سخت مهاجرت مجبور هستند با برخی از رسانه‌‌ها به گونهٔ آنلاین کار کنند، اما متأسفانه خبرنگاران این‌جا از افغانستان هدف قرار داده می‌شوند، منظور من این است که از آدرس‌های مختلف طالبان با آن‌ها تماس گرفته می‌شود و آن‌ها به مرگ تهدید می‌شوند، ما در طی دو سال گذشته شاهد چندین قضیه بودم که خبرنگاران با آن روبه‌رو شدند.”

او مشخص نساخت که این مقام‌های طالبان چه کسانی اند.

روح‌الله نوری، از دیگر خبرنگاران افغان در پاکستان خواستار رسیدگی به پرونده‌های پناهندگی خبرنگاران در کشورهای سوم به خصوص کشورهای همسایه افغانستان است.

او به رادیو آزادی گفت:

“متأسفانه وضعیت خبرنگاران اخیراً در پاکستان وخیم است، خبرنگاران در پاکستان با مشکلات جدی مختلف مواجهٔ هستند، با تهدید‌های زیادی مواجهٔ هستند، متأسفانه پرونده‌ٔ پناهندگی خبرنگاران سریع بررسی نمی‌شود و هیچ کسی به وضعیت خبرنگاران در پاکستان توجه نمی‌کند.”

در مورد اعلامیهٔ خبرنگارن افغان در تبعید در اروپا و امریکای شمالی و ادعا خبرنگاران افغان در پاکستان از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

بسیاری از خبرنگاران و کارمندان رسانه یی افغانستان به دلیل تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کرده اند
بسیاری از خبرنگاران و کارمندان رسانه یی افغانستان به دلیل تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کرده اند

با این حال سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان در اروپا نیز در اعلامیه‌ای ضمن نکوهش شدید حمله بر احمد هنایش از حکومت پاکستان خواسته است تا در زمینۀ تأمین امنیت جانی خبرنگاران مسئولانه عمل کند و از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران در پاکستان و جهان خواهان یک‌صدایی بیشتر شده، تا ریشه‌های همچو حملات به گفتۀ این نهاد"بزدلانه" را به همکاری نهادهای مربوط، جستجو و از تکرار همچو رویدادهای ناگوار جلوگیری کند.

بر اساس اعلامیهٔ خبرنگاران افغان در تبعید در اروپا و امریکا شمالی، چندی پیش میرویس خاورین رئیس پیشین تلویزیون ولسی جرگهٔ افغانستان نیز در یک سوء قصد به‌جانش در اسلام‌آباد پاکستان، از سوی افراد مسلح، به‌شدت رخمی شده بود.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان صدها تن از خبرنگاران افغان به علت مشکلات امنیتی افغانستان را ترک کردند و به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، ایران و ترکیه مهاجر شدند و منتظر دریافت تأییدی از کشورهای پناه‌جو پذیر هستند.

XS
SM
MD
LG