لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

شماری از نهاد های جهانی بار دیگر خواهان رهایی منیژه صدیقی از زندان طالبان شدند


منیژه صدیقی یکی از زنان معترض که از شش ماه به این طرف توسط طالبان در کابل زندانی شده است
منیژه صدیقی یکی از زنان معترض که از شش ماه به این طرف توسط طالبان در کابل زندانی شده است

در ادامه دادخواهی‌ها برای رهایی منیژه صدیقی عضو جنبش خودجوش زنان افغانستان، یک بار دیگر شماری از سازمان‌های بین‌المللی و جنبش‌های زنان معترض در داخل افغانستان خواستار رهایی خانم صدیقی شدند.

سازمان حقوق بشری «فریدم نو» روز جمعه در حساب ایکس (تویتر سابق) خود نوشته که یک زن مبارز قوی ۶ ماه پیش از سوی طالبان ربوده شده و اکنون به دو سال حبس محکوم است.

این سازمان خواستار رهایی فوری و بی‌قید و شرط منیژه صدیقی شده‌است.

همزمان با این شماری از رسانه‌‌های خصوصی و شماری از رسانه‌های تحت کنترل طالبان ویدیوی را نشر کردند که در آن منیژه صدیقی هر نوع رفتار نادرست و شکنجه در زندان را رد می‌کند و از حکومت طالبان می‌خواهد هرچه زودتر آن را آزاد کند به دلیلی‌که به گفته او بی‌گناه است.

گفته شده است که بانو صدیقی در زندان به شدت محافظت شده پلچرخی زندانی است
گفته شده است که بانو صدیقی در زندان به شدت محافظت شده پلچرخی زندانی است

اداره امور زندان‌های حکومت طالبان هم در ۲۸ ماه مارچ در یوتیوب خود ویدیویی را نشر کرده بود که در آن گفته بود منیژه صدیقی بعد از حکم محکمه در محبس زنانه‌ای پل چرخی با سهم داشتن در تمام سهولت‌ها و امکانات لازم مدت حبس خود را می‌گذراند.

در این ویدیو منیژه صدیقی صحبت کرده بود، اما معلوم نیست که او این صحبت‌ها را تحت کدام شرایط کرده‌است.

ویدیوی تازه‌ای منیژه صدیقی واکنش‌های شماری از جنبش‌ها و سازمان‌ها را به همراه داشته است و می‌گویند که اعتراف منیژه صدیقی به جبر گرفته شده‌است.

سمیرا حمیدی کمپاینر جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل در ۴ اپریل در حساب ایکس (تویتر سابق) خود نوشته است آوردن منیژه صدیقی مقابل رسانه‌ها و رد کردن شکنجه احتمالی و بدرفتاری با او تاکتیک جدید طالبان به شما می‌رود.

مؤسسه‌ای رفاه اطفال و زنان هم در ۵ اپریل با نشر اعلامیه‌ای در مورد وضعیت منیژه صدیقی و نشر ویدیوی او از سوی رسانه‌های تحت کنترول طالبان واکنش نشان داده است.

این نهاد نوشته است "گزارش شده که منیژه صدیقی برای اثبات سلامتی خود از سوی طالبان مجبور به حضور یافتن در محضر عام شده‌است”.

مریم معروف آروین مسئول و بنیان‌گذار این مؤسسه به رادیو آزادی گفت:

"نباید فراموش بکنیم که این‌گونه گرفتن اعتراف اجباری خودش در حقیقت شکنجه‌ای روحی و روانی خانم منیژه صدیقی و در حقیقت شکنجه‌ای جمعی مردم افغانستان مخصوصاً زنان معترض و ایجاد کننده ترس و ارعاب است."

همزمان جنبش‌ پنجره امید زنان معترض و جنبش زنان معترض افغان و شماری دیگر از جنبش‌ها در مورد این ویدیوی منیژه صدیقی واکنش داشته و خواستار رهایی هرچه زودتر او شدند.

تعدادی از زنان معترض
تعدادی از زنان معترض

صفیه عارفی مسئول جنبش پنجره امید به رادیو آزادی گفت: "ما به جهانیان، نهادهای حقوق بشر و سازمان‌های ذی‌ربط بین‌المللی و مدافعین حقوق زن صدا می‌کنیم که برای نجات منیژه صدیقی از زندان طالبان عملاً دست بکار شوند."

منیژه صدیقی عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان از ۹ اکتوبر ۲۰۲۳ به این طرف در بند طالبان است که بر اساس ادعای این جنبش افزون بر دیگر اتهام‌ها، به اتهام سوزاندن عکس ملا هبت‌الله رهبر طالبان به یک‌ونیم سال حبس محکوم شده است.

حکومت طالبان در مورد این ادعاها چیزی نگفته، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ابن حکومت پیش از این به رسانه‌ها گفته بود او بر اساس اسناد و شواهد به دلیل فعالیت‌های غیر قانونی و غیر شرعی بازداشت شده، اما در این مورد جزئیات نداده است.

XS
SM
MD
LG