لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

لانگ وار ژورنال: اعضای القاعده در برخی از ولایات افغانستان خانه های امن دارند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نشریه لانگ وار ژورنال

  • نشریه لانگ وار ژورنال در شماره اخیر خود در مورد گزارش ملل متحد تبصره کرده که گفته است شبکه القاعده هشت مرکز تعلیمی و پنج مدرسه را در افغانستان فعال ساخته است.

نشریه می نویسد این موضوع از سوی گروه نظارت تحریم های ملل متحد ترتیب شده است. در گزارش این گروه گفته شده که القاعده در غزنی ، لغمان، پروان، و ارزگان هشت کمپ تعلیمی دارد و شاید بعضی کمپ های آن موقتی باشد.

همچنان گفته شده که این شبکه از جمله ۳۴ ولایت افغانستان در ده ولایت آن کمپ های تعلیمی و دیگر تاسیات دارد که ولایات زابل، ننگرهار، بادغیس و کنر هم شامل آنها میباشند.

در گزارش در این مورد هم گفته شده که شخصی بنام حکیم المصری مسوءلیت کمپهای تعلیمی القاعده را به عهده دارد.

لانگ وار ژورنان به این نکته در راپور ملل متحد اشاره کرده که می گوید اعضای القاعده در بین سرحدات ایران و افغانستان در ولایات هرات، هلمند و فراه خانه های امن دارند.

قبل از این در سال ۲۰۲۲ یک خانه امن شبکه القاعده در کابل افشا شده بود. نشریه در این بخش به خانه که رهبر القاعده ایمن الظواهری در آن بسر میبرد اشاره میکند.

الظواهری در ۳۱ ماه جولای سال ۲۰۲۲ در حمله یک طیاره بی پیلوت در یک خانه در کابل کشته شد.

ژورنال مطالعات سیاسی کانادا

  • ژورنال مطالعات سیاسی کانادا مکگیل در مورد هدف پشت پرده برنامه اخراج افغانها از خاک پاکستان نوشته است.

در آغاز این نوشته می خوانیم که جنگهای اوکرائین و غزه و مسايل بشری دیگر بیشتر توجه رسانه های جهان را بخود جلب کرده اند

در ۲۶ سپتمبر سال ۲۰۲۳ حکومت پاکستان اعلان نمود که تمام پناهجویان بدون اسناد افغان تا اول ماه نومبر از خاک پاکستان اخراج میشوند و در مدت بسیار کوتاه پاکستان صدها هزار مهاجر افغان را ازخاک خود بیرون کرد. اما هنوز هم صدها هزار مهاجر افغان در پاکستان به خطر مواجه اند.

نشریه در پاسخ به این سوال که هدف پنهانی پاکستان در بیرون کردن پناهجویان افغان چیست می نویسد : علاوه بر جلوگیری مهاجرت غیر قانونی مقامات پاکستانی کشور خود را با تهدید روز افزون حملات رو به رو میبیند. آنها در نهایت ملامتی بی امنیتی در داخل کشور خودرا به دوش مهاجرین افغان می اندازند.

حکومت پاکستان بخاطر اینکه بگوید افغانها در حملات دست دارند ، اعلام نمود که در ظرف یکسال از ۲۴ حمله انتحاری که در این کشور صورت گرفته ۱۴ آن را افغانان انجام داده اند.

XS
SM
MD
LG