لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

حضور گروه های مسلح در افغانستان؛ مایکل مک‌کال: طالبان از تروریستان حمایت می کنند


تصویر آرشیف: طالبان درکابل
تصویر آرشیف: طالبان درکابل

مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، بار دیگر عملکرد طالبان را مورد انتقاد قرار داده و آن‌ها را تروریست عنوان کرد.

آقای مک‌کال در نشستی که با حضور اعضای کانگرس از احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات با تمرکز بر سیاست حکومت جو بایدن در افغانستان به روز پنجشنبه در کانگرس امریکا برگزار شده بود، ادعا کرد که طالبان از گروه‌های تروریستی از جمله القاعده حمایت می‌کنند.

حکومت طالبان پیش از این همواره تأکید کرده که آنان از هیچ گروه تروریستی حمایت نمی‌کند.

مایکل مک‌کال در بخشی از صحبت‌های خود چنین گفت:

"تحت پالیسی‌های شکست خورده دولت [حکومت امریکا] هیچ برنامه‌ای برای تضمین صلح یا حمایت از مردم افغانستان وجود ندارد، وضعیت افغانستان رو به وخامت است. طالبان با آن‌که می‌خواهند ما آن‌ها را از لیست «تروریستان» خارج کنیم، اما آن‌ها تروریست هستند. وضعیت افغانستان هر روز رو به وخامت است. برخلاف آن‌چه که بسیاری از کشورها فکر می‌کنند، در میان طالبان اعضای میانه‌رو وجود ندارد."

مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در این نشست که توماس ویست و رینا امیری نمایندگان ویژه امریکا در امور افغانستان و معاون اداره توسعه بین‌المللی امریکا نیز حضور داشتند و به سؤال‌های نمایندگان پاسخ می‌دادند، همچنان نسبت به رویکرد حکومت امریکا در قبال طالبان ابراز تردید کرد.

مایکل مک‌کال گفت، اداره جو بایدن فکر می‌کند که دوستی با طالبان ممکن است برای اقدامات آن‌ها مؤثر باشد، اما به‌گفته او رفتار طالبان به وضوح نشان می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

آقای مک‌کال افزود که امروز زنان و دختران افغان در وضعیت وخیمی به سر می‌برند که به گفته او بدتر از هر زمان دیگری پس از خروج امریکا از این کشور است.

مک‌کال همچنین نگرانی‌های خود را در مورد دخالت طالبان در تجارت جهانی تسلیحات مطرح کرده افزود که طالبان در حال تأمین مالی، تجهیز و ایجاد پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی از جمله القاعده هستند.

وی تأکید کرد که هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی باقی‌مانده در افغانستان پس از خروج امریکا، توسط طالبان فروخته می‌شود که به گفته آقای مک‌کال این مسئله به گروه‌های تروریستی و سایر دشمنان امریکا در سراسر جهان کمک می‌کند.

توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در نشست کانگرس در پاسخ به نگرانی‌های نماینده‌های مجلس نماینده گان امریکا گفت که آنها قابلیت‌های ضد تروریزم خود را برای نظارت و جلوگیری از ظهور مجدد تهدیدات از جانب افغانستان سازماندهی مجدد کرده‌اند.

به‌گفته آقای ویست توانایی شبکه القاعده در نتیجه اقدامات به‌گفته او موفق ضد تروریستی ایالات متحده و متحدان‌اش در بیش از ۲۰ سال در پائین‌ترین نقطه از سال ۱۹۹۶ به این‌سو قرار دارد.

توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان

توماس وست ادعا کرد که "طالبان" با پناه دادن به رهبر القاعده (ایمن الظواهری) تعهدات خود را نقض کرده‌است:

"توانایی القاعده برای تهدید ایالات متحده از افغانستان و پاکستان به حداقل رسیده و در سطح پائین وجود دارد. طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده (ایمن الظواهری) تعهدات خود را نقض کرده‌است. بزرگترین خطر تروریستی امروز فعالیت داعش در افغانستان است و ما فعالیت آنان را تحت نظارت داریم."

در این حال رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در این نشست گفت در دو سال اخیر، وضعیت حقوق بشر در افغانستان به شدت وخیم شده‌است.

بانو امیری در ادامه با تأکید بر ادامه دفاع از حقوق زنان افغان افزود که ایالات متحده از اقدامات طالبان حمایت نمی‌کند، مگر این‌که تغییری عمیق و معنی‌دار به سوی احترام به حقوق همه افغان‌ها، به‌ویژه زنان و دختران صورت گیرد.

حکومت طالبان اما همواره مدعی شده که حقوق بشری همه اتباع افغانستان به شمول زنان را در چهارچوب شریعت اسلام تأمین کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG