لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

دور تازهٔ از گفتگو ها برای افغانستان؛ دیپلومات برجسته امریکا به قطر و پاکستان میرود


جان بس سرپرست معاونیت وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور سیاسی
جان بس سرپرست معاونیت وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور سیاسی

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید، جان بس، معاون موقت این وزارت در امور سیاسی، در سفرش در هفتۀ جاری به پاکستان و قطر، با مقام‌های مختلف این کشورها و دیگر جناح‌ها در بارۀ افغانستان گفتگو می‌کند.

این وزارت روز جمعه در خبرنامه‌ای گفته است که این سفر جان بس از ۲۶ تا ۳۰ اپریل ادامه خواهد یافت.

خبرنامه افزوده است که معاون موقت وزیر خارجۀ امریکا در دوحه پایتخت قطر با مقام‌های بلندپایۀ این کشور و ماموریت‌های دیپلوماتیک دیگر کشورها در بارۀ حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفتگو خواهد کرد.

دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، تاکنون هیچ اطلاعاتی در بارۀ دیدار و گفتگو با جان بس با آنان شریک ساخته نشده است.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ امریکا این هم آمده که این مقام امریکایی در اسلام آباد پایتخت پاکستان با مقام‌های بلند پایۀ این کشور در بارۀ طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دو جانبه به عنوان بخشی از مشارکت امریکا و پاکستان گفت‌وگو خواهد کرد.

شاه محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع نظام جمهوری پیشین افغانستان
شاه محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع نظام جمهوری پیشین افغانستان

شاه محمود میاخیل، آگاه امور سیاسی و سرپرست وزارت دفاع نظام جمهوری پیشین افغانستان می‌گوید، امریکا و کشورهای منطقه در افغانستان و منطقه منافع متضاد دارند و به همین دلیل مقام‌های بلند پایۀ کشورهای مختلف به منطقه سفر می‌کنند تا متحدین خود را از مصئون سازی منافع خود باخبر کنند و همکاریشان ادامه یابد.

او به رادیو آزادی گفت، اما این مهم است که این سفرها چه منفعتی به افغانستان و مردمش دارد:

"مهم این است که این سفرها و رقابت‌های نیابتی به افغانستان و افغانان چه فایده دارد؟ آیا در افغانستان یک افغانستان مشروع، قانونمند و مردم محور به وجود آورده می‌تواند یا نه، اگر این گونه نیست پس افغانستان مرکز رقابت‌های جهان و منطقه است و این به خیر افغانان نیست."

سئرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه
سئرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه

همزمان سئرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه در اظهارات تازۀ خود گفته است که گروه‌های تروریستی تندرو مستقر در افغانستان هنوز هم تهدید اصلی برای امنیت کشورهای آسیای میانه است.

شویگو این اظهارات را روز گذشته ۲۶ اپریل در جریان سخنرانی خود در نشست وزرای خارجۀ سازمان همکاری‌های شانگهای در قزاقستان مطرح کرده است.

هرچند وزیر دفاع روسیه از این گروه‌ها نام نبرده، اما شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت چند حمله اخیر در افغانستان را به عهده گرفته است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان هفتۀ گذشته در بیانیه‌ای ادعا کرده بود که دست کم سه کشور همسایۀ افغانستان امکانات فعالیت داعش در منطقه را فراهم می‌کنند، اما او از هیچ کشور خاصی نام نبرد.

XS
SM
MD
LG