لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

یافته های یک گزارش؛ « افغانستان تحت تاثیر بد ترین بحران بشری در جهان قرار دارد»


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

درحالی‌که پس از آغاز حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان بی‌کاری و فقر بیشتر از هر زمانی دیگری افزایش یافته، سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) می‌گوید که افغانستان همچنان کشوری است که تحت تأثیر بدترین بحران بشری در سطح جهان قرار دارد.

«آی او ام» در گزارش «پلان واکنش به بحران افغانستان در سال ۲۰۲۴" که روز چهارشنبه منتشر کرده گفته که بر اساس پیش‌بینی‌ها ۲۳،۷ میلیون یعنی بیش از نیمی از نفوس افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

به‌گفتهٔ این سازمان، ۵۲ درصد نفوس افغانستان را افراد پائین‌تر از سن ۱۸‌ سال تشکیل می‌دهد که به‌گفتهٔ گزارش بیشترین جمعیت یک کشور از نظر جوانان در جهان است.

بر اساس پیش‌بینی «آی او ام»، سال روان نفوس افغانستان به ۴۴،۲ تن خواهد رسید که پنج سال پیش ۳۶،۸ میلیون بود.

بیکاری و مشکلات اقتصادی از جدی ترین بحران های کنونی در افغانستان
بیکاری و مشکلات اقتصادی از جدی ترین بحران های کنونی در افغانستان

در همین حال، برخی از افغان‌های نیازمند می‌گویند، به علت بی‌کاری با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو اند و از نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان خواستار کمک هستند.

شکیبا، یک باشندهٔ ننگرهار به رادیو آزادی گفت: "دو نیم سال می‌شود که ما با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستیم، حتی توان خریدن نان خشک را نداریم، کاریگر هم نداریم، من پوهنتون خوانده ام، اما طالبان کار زنان را ممنوع کرد و من هم بی‌کار در خانه نشسته ام."

سمیع‌الله باشندهٔ لغمان نیز شکایت مشابهٔ دارد و به رادیو آزادی می‌گوید: "کار و روزگار بسیار خراب شده، هر روز به چوک می‌رویم، اما کار نیست، نهادهای کمک‌رسان وجود دارد، اما به ما هیچ خیرش نرسیده، با کسی کمک می‌شود که واسطه داشته باشند، با خوار و غریب هیچ نوع کمک صورت نمی‌گیرد."

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) همچنان آمده که تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی در افغانستان را افرایش داده و سیلاب‌ها سبب شده که معیشت مردم با تهدید مواجه شود.

«آی او ام» همچنان گفته است، در سال ۲۰۲۳ دو سوم از بخش‌های روستایی با خشک‌‌سالی شدید روبه‌رو بوده و بیش از ۲۰ هزار تن در نتیجهٔ سیلاب‌ها متأثر شده‌اند.

این سازمان تأکید می‌کند که نزدیک به دو میلیون تن نیز در مناطقی زنده‌گی می‌کنند که زنده‌گی‌شان در اثر سیلاب‌ها متأثر خواهد شد.

ادارهٔ بین‌المللی مهاجرت می‌گوید، در کنار بی‌جا شده‌گان سابق در داخل افغانستان، سال روان بیش از ۹۰۰ هزار تن دیگر نیز از مناطق‌شان آواره خواهند شد.

روند برگشت مهاجرین از پاکستان به افغانستان
روند برگشت مهاجرین از پاکستان به افغانستان

این سازمان هشدار داده، درحالی‌که تمرکز آن‌ها بالای پاکستان است، اما بازگشت مهاجرین از ایران تأثیرات بر منابع در این کشور را افزایش خواهد داد.

تلاش کردیم در مورد گزارش اخیر «آی او ام» دیدگاه ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پیش از این حکومت طالبان بارها ادعا کرده‌ که وضعیت بشری در افغانستان به اندازهٔ که در گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی نشان داده می‌شود خراب نیست.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانهٔ سازمان ملل متحد (اوچا) نیز در ماه مارچ گذشته در یک گزارش گفته بود که سال روان نزدیک به ۲۴ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت که بیش از نیم آن زنان و دختران اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG