لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

روزنامهٔ کنزروتيف: عوامل متعدد در سقوط نیروهای جمهوری افغانستان دخیل بود


تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان اردوی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان اردوی پیشین افغانستان

روزنامهٔ کنزروټيف

  • روزنامهٔ امریکایی کنزروتيف مقاله‌ای را در مورد دلایل فروپاشی نیروهای نظام جمهوری افغانستان منتشر کرده است.


این مقاله به گزارش سرمفتش ویژهٔ ایالات متحدهٔ امریکا برای بازسازی افغانستان یا «سیگار» که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است، اشاره کرده می‌گوید که تنها مهم ترین عامل فروپاشی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان تصمیم دو رئیس جمهور متوالی ایالات متحده بود که سربازان و پیمانکاران امریکایی را از افغانستان خارج کنند در حالی که نیروهای افغان قادر به خودکفایی نبودند.


در این مقاله می‌خوانیم که یکی دیگر از دلایل سقوط اردوی افغانستان این بود که در سال ۲۰۲۱ در یگ وضعیت امنیتی به شدت رو به وخامت، رئیس جمهور غنی بسیاری از مقام‌های امنیتی خود را برکنار کرد.


این مقاله با اشاره به گفته‌های یک مقام امنیتی در گزارش «سیگار» می‌گوید که بیشتر جنگ‌ها در ۱۸ ماه قبل از سقوط، از سوی اردو نه بلکه پولیس پیش‌برده می‎شد.


نکتهٔ دیگری که در مورد آن اشاره شده، رقابت میان مقام‌های پیشین و افسران جوان و کهن سال وزارت دفاع و افسران جهادی و حرفه‌ای بود که عامل ایجاد شکاف در اردو شده بود.


در مقاله به نقل از این مقام پیشین که از او نام برده نشده آمده است که همهٔ این مسایل سربازان را به جنگ بی توجه کرده بود.


در مقاله می‌خوانیم که تاثیرات روانی توافقنامهٔ دوحه به اندازهٔ زیاد بود که سربازان افغان احساس کردند که پشت سرگذاشته شده اند.


در پایان مقاله آمده است که نبود هماهنگی میان‌ حکومت‌های امریکا و افغانستان، یکی از دلایل بود که نیروهای افغان سقوط کرد زیر مقام‌های امریکا مذاکرات شان در قطر با طالبان را تسریع کردند تا راه را هرچهٔ زودتر برای خروج نیروهای شان از افغانستان هموار بسازند.


روزنامهٔ عرب نیوز

  • روزنامهٔ عرب نیوز نوشته است، نیروهای پاکستان روز یک‌شنبه گفته‌اند که سه فرد مسلح درحالی کشته‌شدند که خواستار ورد به پاکستان بودند.


در مقاله آمده است که یک سرباز پاکستانی در حمله برون مرزی در شمال غرب خیبر پختونخواه کشته شد.


مقاله به نقل از اردوی پاکستان نوشته است که نیروهای امنیتی پاکستان این سه فرد مسلح را در نزدیکی مرز با افغانستان در باجور دست‌گیر کرده‌اند و هرسهٔ شان با شلیک از سوی نیروهای امنیتی پاکستان کشته شدند.


به باور نویسنده، این درحالیست که خشونت‌های تندروان در یک سال گذشته در پاکستان افزایش یافته به ویژه زمانی که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی آتش بس میان حکومت پاکستان در اسلام‌آباد را لغو کرد.


در اخیر می‌خوانیم که پاکستان اتهام وارد می‌کند که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) پناگاه‌های امن در افغانستان دارند.
اما حکومت طالبان همواره این ادعاها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG