لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

نامهٔ نظامیان پیشین افغانستان به کانگرس امریکا؛ « به وضعیت زنده گی ما توجه کنید!»


تصویر آرشیف: منسوبین اردوی ملی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: منسوبین اردوی ملی پیشین افغانستان

برخی نظامیان پیشین در یک نامۀ سرگشاده به کانگرس امریکا از وضعیت نظامیان جمهوری پیشین افغانستان در داخل این کشور، ایران و پاکستان ابراز نگرانی کردند.

در این نامه که متن آن در اختیار رادیو آزادی قرار داده شده، آمده که این نامۀ از سوی بیش از 5 هزار نظامی پیشین در افغانستان، ایران و پاکستان نوشته شده و به روز شنبه به کانگرس امریکا فرستاده شده است.

این نظامیان انتقاد کردند که در بیش از ۲ سال اخیر افرادی که نسبت به نظامیان با درجۀ کمتری از خطر مواجه بودند، به کشورهای امن منتقل شدند، اما به ادعای آنان توجهی به نظامیان پیشین صورت نگرفته است.

در بخشی از این نامه از کانگرس امریکا خواسته شده تا جهت رهایی فوری نظامیان پیشین از زندان‌های طالبان، توقف کشتار، بازداشت و شکنجه نظامیان پیشین بر طالبان فشار وارد کند.

معصومه، یک تن از نظامیان پیشین به رادیو آزادی گفت:

"ما نظامیان پیشین افغانستان در ۲۰ سال گذشته در خط مقدم مبارزه علیه طالبان بوده‌ایم تا اکنون کوچکترین توجهی به ما صورت نگرفته است و به بدترین وضعیت بسر می‌بریم. ما از جامعۀ جهانی، کانگرس امریکا، مدافعان حقوق بشر می‌خواهیم به وضعیت نظامیان پیشین توجه کنند."

تعدادی از زنان عضو نیروهای اردوی ملی پیشین افغانستان
تعدادی از زنان عضو نیروهای اردوی ملی پیشین افغانستان

این نظامیان پیشین همچنان عفو عمومی حکومت طالبان را دروغین عنوان کرده و ادعا دارند که هزاران نظامی پیشین تاکنون از سوی حکومت طالبان، لت و کوب، شکنجه، زندانی و کشته شدند.

سید ظاهر هاشمی، نظامی پیشین در این مورد گفت:

"نظامیان پیشین افغانستان با حاکم سازی طالبان مرگ تدریجی را تجربه می‌کنند، عفو عمومی دروغین طالبان باعث شده تا هزاران تن از نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان بازداشت، شکنجه و به قتل برسد و یا هم به ایران و پاکستان پناه ببرند که امروز در خطر رد مرز شدن شدید و بسیار در وضعیت بد قرار دارند."

مریم معروف آروین، مسئول جنبش شنبه‌های ارغوانی هم می‌گوید، بیش از ۱ هزار نظامی پیشین که امضا کنندۀ این نامۀ سرگشاده اند، زنان هستند.

او هدف از فرستادن این نامه به کانگرس امریکا را چنین گفت:

"هدف اساسی ارسال این نامه به کانگرس امریکا به عنوان خانۀ ملت امریکا این بوده که به وضعیت نظامیان پیشین افغانستان توجه صورت گیرد و توقف داده شود بازداشت، شکنجه، توهین وتحقیر و کشتار نظامیان."

بسیاری از اعضای اردو و پولیس ملی افغانستان پس از سقوط نظام جمهوری به کشور های ایران و پاکستان مهاجر شده اند
بسیاری از اعضای اردو و پولیس ملی افغانستان پس از سقوط نظام جمهوری به کشور های ایران و پاکستان مهاجر شده اند

خواستیم در مورد این ادعاهای مطرح شده از حکومت طالبان بپرسیم، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما او و دیگر سخنگویان حکومت طالبان پیش از این ادعاهای این چنینی را رد کرده و مدعی شده بودند که متعهد به عملی کردن فرمان عفو عمومی رهبرشان هستند.

حدود سه ماه پیش دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم با نشر گزارشی مدعی شده بود که طالبان از زمان حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان، بیش از ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه اعضای حکومت پیشین از جمله نظامیان انجام داده اند که شامل قتل‌های فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و تهدید می‌شود.

آن زمان ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان این گزارش یوناما را هم رد کرده بود.

این درحالیست که کشورهای پاکستان و ایران اخیراً اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را از این کشورها شدت بخشیدند و روزانه هزاران تن آنان به افغانستان تحت حاکمیت طالبان بازگشت داده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG