لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

جریان تازهٔ زیر نام «جبههٔ متحد افغانستان» به رهبری سمیع سادات اعلام موجودیت کرد


 سمیع سادات یکی از فرماندهان پشین اردوی افغانستان
سمیع سادات یکی از فرماندهان پشین اردوی افغانستان

جریان تازۀ موسوم به «جبهه متحد افغانستان» بر ضد طالبان با عضویت برخی از مقام‌های نظامی جمهوری مخلوع افغانستان در امریکا اعلام موجودیت کرد.

این جبهه می‌گوید که "رهایی افغانستان از اشغال طالبان، بیرون راندن گروه‌های افراطی از این کشور و رفاه افغان‌ها" از اهداف اساسی آن‌ها است.

سمیع سادات فرمانده پیشین نیروهای خاص اردوی ملی جمهوری پیشین که رهبری این جبهه را به عهده دارد روز چهارشنبه در مراسم افتتاحییه جبهه موسوم به جبهه متحد افغانستان در واشنگتن گفت:

"ما یک جنبش سیاسی راه اندازی کرده ایم زیر نام «جبهه متحد افغانستان»، برای نشان دادن عزم خود به هدف ایجاد تعدیل حکومت در افغانستان، اجازه دهید اگر امکان داشته باشد این حکومت از طریق مذاکره به صورت مسالمت‌آمیز تنظیم شود، بگذارید طالبان در انتخابات شرکت کنند، اما اگر آنها اجازه ندهند که انتخابات برگزار شود، توسل به زور آخرین گزینه و ضروری خواهد بود."

جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز یکی از جریاناتی است که در مخالفت با طالبان ایجاد شده و عمدتا در ولایات شمال افغانستان فعالیت می کند
جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز یکی از جریاناتی است که در مخالفت با طالبان ایجاد شده و عمدتا در ولایات شمال افغانستان فعالیت می کند

با آن‌که «جبهه متحد افغانستان» یک جریان سیاسی اعلام شده، اما آقای سادات بدون آن‌که جزئیات بدهد از آماده‌گی برای مبارزات مسلحانه نیز سخن زده است.

همچنان در اعلامیه نشر شده از سوی جبهه موسوم به «جبهه متحد افغانستان» آمده که "حاکمیت طالبان بر افغانستان باعث گسترش تروریزم بین‌المللی، فراهم شدن زمینه احتمال تسلط چین بر منابع طبیعی افغانستان با قرارداد با طالبان و به میان آمدن بحران بشری" در این کشور شده است.

به نقل از اعلامیه، این جبهه توسط "گروهی از رهبران جوان نسل جدید افغان" ایجاد شده است.

ذبیح‌الله مجاهد و بلال کریمی سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند، اما حکومت طالبان پیش از این در مورد گردهمایی‌هایی مقام‌های جمهوری مخلوع گفته است که سیاسیون حکومت پیشین آزمایش شده اند و امیدی وجود ندارد که به خیر افغانستان تصمیمی بگیرند.

هنگام سقوط جمهوریت در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ و حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، به شمول محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین شماری زیاد از مقام‌های نظامی و غیر نظامی جمهوری مخلوع، افغانستان را ترک کردند.

پس از آن در کنار جبهه موسوم به مقاومت ملی، برخی حرکت‌های سیاسی و نظامی دیگر در بیرون از افغانستان شکل گرفته اند.

اما ایجاد جبهات سیاسی و نظامی علیه طالبان چه تغییری در رویکرد آنان خواهد آورد؟

طالبان همواره گفته اند که در برابر هر جریانی ایستاده گی خواهند کرد
طالبان همواره گفته اند که در برابر هر جریانی ایستاده گی خواهند کرد

میرویس آشفته یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید که ایجاد گروه‌های اپوزیسیون در برابر طالبان بیشتر ناشی از اجراات طالبان می‌شود که به آزادی‌های مردم مخالفت می کنند و به هیچ حرف جامعه جهانی و معیارهای اعلامیه حقوق بشر نمی‌خواهند عمل کنند.

او در صحبت با رادیو آزادی اما می‌افزاید که جنگ راه حل نیست:

"این‌ها باید از موضع تقویت فرهنگ و انسجام مردم فشار زیاد را بر آن‌ها وارد کنند و اگر طالبان تمکین نکنند، وقتی‌که همه دانشمندان و همه کسانی که می‌توانند جامعه را تغییر بدهند با آن‌ها نباشند آن زمان است که در جامعه ما یک تغییر قانون‌مند رونما خواهد شد، اما جنگ راه حل دانسته نمی‌شود."

«جبهه متحد افغانستان» با گشایش دفتر مرکزی‌اش در واشنگتن دی‌سی‌ امریکا در حالی اعلام حضور کرد که به شمول ایالات متحده امریکا شماری از کشور های جهان گفته اند که از مبارزات مسلحانه و جنگ در افغانستان حمایت نمی‌کنند.

اخیراً وزارت خارجه بریتانیا گفت از هیچ‌کسی که به‌ دنبال تغییرات سیاسی در افغانستان از طریق خشونت باشد حمایت نمی‌کند و افزوده بود که خشونت از هر نوع که باشد به نفع افغانستان یا جامعۀ جهانی نیست.

XS
SM
MD
LG