لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

ولسی جرگه در پنج ماه گذشته کدام فعالیت ها را انجام داده است؟


در گزارش پنج ماهه ولسی جرگه آمده که اعضای این جرگه در این مدت ۵۱ نشست عمومی را برگزار کرده که شامل ۲ نشست استیضاحیه، ۱۵ نشست استجوابیه، ۳ نشست استماعیه، ۱ نشست سری و ۳۰ نشست عادی می باشد.

عرفان الله عرفان منشی این جرگه روز چهار شنبه در آخرین نشست عمومی سال ۱۳۹۴ ولسی جرگه گفت که این جرگه در این سال دست آورد های چشمگیری داشته است:

" تا این اجلاس ولسی جرگه در بخش قانون گذاری جمعا ۳۹ مصوبه، از جمله ۱۰ طرح قانون ۶ فرمان تقنینی ۱ سند بودجه سال مالی ۱۳۹۵، ۳ سند تغییر شخصیت حقوقی به شمول برخی تعدیلات و اصول وظایف داخلی ولسی جرگه را تصویب و ۹ موافقتنامه بین المللی را تایید نموده است. "

تنظیم معاشات مقامات دولتی، طرح و تصویب قوانین، تشکیل قوه قضایه و تصویب طرح قانون محصول خدمات مخابراتی از کارکرد های دیگری ولسی جرگه محسوب می شود.

تفاهمنامه همکاری های امینتی میان افغانستان و امارات متحده عربی، تفاهمنامه ارایه یی کمک های نظامی میان وزارت دفاع افغانستان و چین، توافقنامه کنوانسیون سازمان همکار های اسلامی به هدف مبارزه با تروریزم جهانی از تفاهمنامه های بین المللی می باشد که از سوی این جرگه تایید شده است.

اعضای ولسی جرگه افغانستان پس از ارایه این گزارش برای مدت یک و نیم ماه به رخصتی زمستانی رفتند.

اما برخی از کارشناسان می گویند که اعضای ولسی جرگه در این سال کاری اش از صلاحیت های شان طور که لازم بود استفاده نکرده اند.

کبیر رنجبر عضو پیشین ولسی جرگه در مورد می گوید: " اینها در همین مدت یک سال از صلاحیت ها و اختیارات شان که از آن جمله نظارت و بررسی است بطور که لازم بوده استفاده نکرده اند و ما عملاً مشاهده کردیم که اکثراً تالار خالی بود و قوانین مهمی باقی مانده است که از بسیار وقت به آنان رسیده بوده و آنان نتوانسته اند آنها را تصویب کنند و طور که لازم است اینها نماینده گی نکرده اند. "

به اساس قوانین افغانستان، اعضای شورای ملی دو بار در سال یک و نیم ماه در فصل تابستان و یک و نیم ماه در فصل زمستان به رخصتی میروند.

اما مردم انتقاد دارند که برخی وکلا در جریان رخصتی شان به مشکلات موکلین شان توجه نکرده و به کارهای شخصی شان می پردازند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG