لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

امیرخان متقی: سه کشور همسایه افغانستان زمینه فعالیت داعش در منطقه را مساعد ساخته اند


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در حالی که نگرانی ها در بارۀ حضور و تهدید داعش در افغانستان وجود دارد ، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان ادعا می کند که حد اقل سه کشور همسایه افغانستان زمینه را برای فعالیت داعش در منطقه مساعد ساخته اند.

آقای متقی این اتهام را در سخنرانی در مراسمی در کابل دیروز وارد کرد:

«متاسفانه سه کشور همسایۀ ما به نوبت در یک کشور برای داعش قوای بشری و افراد آماده می شود که دیدیم حوادثی را در بخش های مختلف جهان انجام دادند. کشور دیگر در مسیری قرار دارد که مخربین امنیت از آن عبور می کنند و کشور دیگر در خاک خود به آنها {داعش} مراکز تمویل و پلان گذاری داده است.»

این مقام طالبان از این کشور ها نام نگرفت ؛ اما حکمت الله اعظمی پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات صلح و جنگ می گوید که اشاره امیرخان متقی به پاکستان ، ایران و احتمالاً تاجکستان است:

«به خاطریکه بیشترین اعضای گروه داعش پاکستانی ها هستند ، دوم فکر می کنم ایران است به خاطریکه ایران یک راه ترانزیتی نه تنها برای افراد داعش بلکه برای سایر گروه ها مثل القاعده بوده و است که از عراق و سوریه از طریق ایران می آمدند و سوم فکر می کنم یکی از کشور های آسیای مرکزی غالباً تاجکستان است که در این اواخر اتباع تاجکستان در صفوف داعش زیاد دیده می شوند.»

برخی از جنگجویان عضو داعش که اتباع کشور های آسیای میانه از جمله تاجکستان هستند
برخی از جنگجویان عضو داعش که اتباع کشور های آسیای میانه از جمله تاجکستان هستند

شاخۀ ولایت خراسان داعش در نزدیک سه سال گذشته که طالبان بر افغانستان دوباره حاکم شده اند ، مسئولیت چندین حملۀ پرتلفات را در این کشور پذیرفته است.

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در سخنرانی درمراسم افتتاحیۀ نمایشگاه مشترک افغانستان – قزاقستان در کابل همچنان ادعا کرد که داعش در افغانستان مخفیگاه ندارد.

آقای متقی در ادامه گفت که بخش اعظم رویداد های امنیتی از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان توسط افرادی انجام شده که به ادعای او از بیرون این کشور آمده بودند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجۀ ایران سال گذشته ادعا کرده بود که «سران و جنگجویان مهم داعش» از عراق ، سوریه ولیبیا به افغانستان رفته اند. او در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ایران در ماه جولای سال ۲۰۲۳ گفت که ورود سران و عناصر جنگی داعش به افغانستان ، یک چالش در برابر حاکمان فعلی این کشور است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجۀ ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجۀ ایران

داعش در تازه ترین مورد مسئولیت انفجار شام شنبه ۲۰ اپریل در کابل را به عهده گرفت.

بر اساس ارقام قوماندانی امنیۀ طالبان در کابل ، این انفجار ناشی از ماین مقناطیسی در یک موتر کوچک مسافربری در منطقۀ کوتۀ سنگی رانندۀ موتر کشته شد و سه غیرنظامی دیگر زخم برداشتند ؛ اما داعش ادعا کرده که موتر حامل هزاره ها را هدف قرار داد و حدود ده تن کشته و زخمی شدند.

داعش ماه گذشته مسئولیت حملۀ مرگبار به تالار کنسرت در حومۀ مسکو را که دستکم ۱۴۴ کشته بر جای گذاشت نیز پذیرفت.

حملۀ ۲۲ مارچ در نزدیک پایتخت روسیه، بار دیگر شاخه ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش را در محراق توجه رسانه های جهان قرار داد.

مقام های امریکایی گفته اند که اطلاعات آنان نشان می دهد که حملۀ مسکو توسط شاخۀ ولایت خراسان داعش صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG