لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان؛ ایران و پاکستان نگران وضعیت در منطقه اند


افراد وابسته به تحریک طالبان پاکستان که گفته میشود از داخل افغانستان نیز فعالیت می کنند
افراد وابسته به تحریک طالبان پاکستان که گفته میشود از داخل افغانستان نیز فعالیت می کنند

ایران و پاکستان بار دیگر خواهان افغانستان صلح آمیز، متحد، دارای حاکمیت ملی و مستقل شده اند و به تعهدات شان باز هم تاکید کرده اند.

اما آنها سازمان های تروریستی مستقر در افغانستان را تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان دانسته اند.

اعلامیه مشترک دو کشور پس از پایان سفر سه روزۀ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به پاکستان به روز چهارشنبه(۲۴ اپریل) از سوی وزارت خارجه پاکستان نشر شد.

رئیسی و شهباز شریف صدراعظم پاکستان در اعلامیه با آنکه سازمان های تروریستی در افغانستان را تهدید جدی عنوان کرده اند، بر گسترش همکاری های شان برای مبارزه با تروریزم و تقویت روابط امنیتی تاکید ورزیده اند.

در اعلامیه از آن سازمان های تروریستی که به گفتۀ مقام های ایران و پاکستان در افغانستان حضور دارند، نامی برده نشده، اما اسلام آباد تحریک طالبان پاکستان را برای اینکشور تهدید جدی می داند.

رئیس جمهور ایران در دیدار با شهباز شریف صدراعظم پاکستان در اسلام آباد
رئیس جمهور ایران در دیدار با شهباز شریف صدراعظم پاکستان در اسلام آباد

به ادعای پاکستان، این گروه در خاک افغانستان پناه برده و از آنجا حملات را در پاکستان طرح ریزی می کند و به اجرا می گذارد، اما مقام های طالبان در افغانستان این ادعای پاکستان را همواره رد کرده و آنرا بی بنیاد دانسته اند.

همسایه دیگر افغانستان، ایران از حضور شاخه ولایت خراسان گروه داعش که مسئولیت چندین حمله مرگبار در افغانستان و همچنان رویداد خونین جنوری گذشته در ایران را پذیرفته بود، نگرانی دارد.

در چهارم جنوری امسال، حمله مرگباری در مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس ایران رخ داد که در نتیجه دستکم ۸۴ تن کشته شدند و مسئولیت آنرا داعش پذیرفت.

شفیق همدرد آگاه مسایل سیاسی به این باور است که ایران و پاکستان اکنون نتیجه همان پالیسی ها را لمس می کنند که در گذشته آنرا به اجرا گذاشتند و اقلیت ها را نادیده گرفتند:

" ایران و پاکستان در گذشته، استراتیژی ها و پلان های داشتند که در نتیجه، اقلیت ها در همین دو کشور تحت فشار بودند و حقوق آنها سلب شد. امروز اقلیت های این مناطق برخاستند و به خاطر حقوق خود مبارزه می کنند. پاکستان و ایران این را برملا کرده نمی توانند اما این موضوع را ربط می دهند به داعش و تی تی پی."

ایران و پاکستان همچنان از حضور گروه های مختلف تندرو از جمله جیش العدل و جندالله هم نگرانی دارند. این گروه ها حتی ایران و پاکستان را مجبور کردند که حملات مستقیم را بر کشور های همدیگر به هدف سرکوب همین شورشیان انجام دهند.

در اعلامیه دیروز دو کشور از حضور گروه های مشخص در افغانستان و سایر کشور ها یاد آوری نشده اما دو جانب با نکوهش کردن فعالیت های تروریستی گفته اند که سازمان های تروریستی علاوه بر اینکه به صلح و ثبات منطقه تهدید مشترک استند، مانع بزرگ هم در برابر پیشرفت و رفاه کشور ها شده می توانند.

ایران و پاکستان به هدف تحکیم امنیت و ثبات منطقه، از هماهنگی میان خود شان و همچنان با جامعه جهانی یاد آوری کرده اند.

تصویر آرشیف: سرحد مشترک میان ایران و پاکستان
تصویر آرشیف: سرحد مشترک میان ایران و پاکستان

در ادامه اعلامیه همچنان به احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان تاکید شده و در آن آمده است که برای ثبات و امنیت بیشتر در اینکشور، باید تمامی افغان ها در تصمیم گیری های اساسی شامل باشند و سهم آنها افزایش یابد.

ایران و پاکستان که هر دو عضو سازمان همکاری شانگهای استند، بر اهمیت آغاز فوری گروه تماس این سازمان با افغانستان تاکید کرده اند تا در نتیجه به گفتۀ شان، برای حفظ روابط اقتصادی و گسترش آن هماهنگی بیشتر صورت گیرد.

تا اکنون حکومت طالبان در افغانستان به این اعلامیه مشترک ایران و پاکستان واکنشی نشان نداده اما در گذشته در برابر چنین اعلامیه ها گفته بود که افغانستان اکنون کشور امن است و هیچ کسی نمی تواند از خاک افغانستان به هدف حمله بر کشور دیگری استفاده کند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سفرش به پاکستان در راس هیئتی قرار داشت که از دوشنبه تا چهارشنبه در آنکشور بود.

XS
SM
MD
LG