لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان نگران اخراج نظامیان افغان از ایران و پاکستان است


 تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان اردوی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان اردوی پیشین افغانستان

کمیتهٔ حمایت از نظامیان پیشین افغانستان می‌گوید، در صورت اخراج نظامیان افغان از پاکستان و ایران جان آن‌ها در خطر خواهد بود.

این کمیته که متشکل از نیروهای امنیتی و دفاعی نظام پیشین افغانستان است، روز یک‌شنبه در یک اعلامیه مدعی شده است، برخی از نظامیان اخراج شده از ایران و پاکستان توسط طالبان بازداشت و حتی کشته و یا به مکان‌های نامعلوم برده شده‌ اند.

ادعای بازداشت، کشته شدن و ناپدید شدن نظامیان پیشین قبلاً هم از سوی برخی سازمان‌ها از جمله دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) مطرح شده بود، اما سخنگویان حکومت طالبان همواره چنین ادعاهایی را رد کرده اند.

به گفتهٔ کمیتۀ حمایت از نظامیان پیشین، آن شمار نظامیان پیشین که در طرح سرشماری در ایران شرکت کرده‌اند، نگران هستند که اطلاعات و آدرس‌هایشان در اختیار طالبان قرار داده نشود و آنهایی هم که در سرشماری شرکت نکردند و غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، شرایط بسیار بدی دارند و باید مخفیانه و با ترس زندگی کنند.

ایران هر روز صد ها مهاجر افغان را از اخراج میکند که در میان آنان سربازان و افسران پیشین افغانستان نیز موجود اند
ایران هر روز صد ها مهاجر افغان را از اخراج میکند که در میان آنان سربازان و افسران پیشین افغانستان نیز موجود اند

این کمیته افزوده است، نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین به ویژه بانوان برعلاوهٔ مشکلات امنیتی در کشورهای همسایه با مشکلات روحی و روانی نیز روبه‌رو اند و سازمان ملل متحد و دیگر نهاد‌ها کمترین توجه را نسبت به آن‌ها داشته است.

در همین حال برخی نظامیان پیشین و خانواده‌هایشان که اخیراً اخراج شده و یا با خطر اخراج روبه‌رو اند، از تهدید‌های امنیتی در افغانستان در برابرشان نگران‌اند.

یک تن از نظامیان پیشین که به دلیل تهدیدات امنیتی نخواست نامش در گزارش گرفته بود، به رادیو آزادی گفت که یک هفته پیش از ایران اخراج شده و در حال حاضر مخفیانه زندگی می‌کند:

"من یکی از نظامیان پیشین از دورهٔ جمهوریت هستم، از ایران با زور اخراج شدم، اینجا به شکل پنهان هستیم، اگر خبر شوند ما را حتما اذیت می‌کنند، مثل زندانی کردن و شکنجه و این‌جا کدام کار و وظیفه هم نداریم."

خانم یک تن از نظامیان پیشن که اکنون در پاکستان زندگی می‌کنند، می‌گوید، با اخراج‌شان از پاکستان، شوهرش با تهدید بازداشت شکنجه و حتی کشته شدن مواجه خواهد شد.

او هم که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"خانم یکی از نظامیان سابق هستم، با آمدن طالبان یک سال در کابل مخفی بودیم، بعد از یک سال توانستیم با مشکل ویزه بی‌گیریم، اگر دوباره به افغانستان برویم جان ما در خطر است، حتی ایورم را که مریض هم بود برده بودند و زیر شکنجه بخاطر این که برادرت کجاست جان باخت، سه چهار ماه پیش، از سازمان ملل می‌خواهیم عاجل‌تر به کیس ما رسیدگی کند."

پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان هزاران تن از سربازان و افسران به کشور های همسایه افغانستان رفتند
پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان هزاران تن از سربازان و افسران به کشور های همسایه افغانستان رفتند

جنرال اکرام‌الدین سریع، فرماندهٔ پیشین پولیس ولایت تخار در نظام پیشین جمهوریت که اکنون به عنوان نمایندهٔ‌ نظامیان پیشین در ایران بسر می‌برد، از حکومت ایران می‌خواهد که تصمیم اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را که شامل نظامیان پیشین می‌شود، لغو کند:

"خواهش ما از رهبر معزم جمهوری اسلامی ایران این است نسبت به شرایطی که در افغانستان حکم فرماست الی به وجود آمدن یک نظام فراگیر اگر در بخش عدم برگشتاندن نظامیان پیشین لطف و مرحمتی صورت بگیرد تا توانسته باشند جان‌شان را حفط کنند."

این درحالیست که یک سرباز امنیت ملی نظام پیشین به روز شنبۀ گذشته در ایالت پنجاب پاکستان به قتل رسید. این موضوع را شورای مهاجرین افغان در اسلام‌آباد به رادیو آزادی تأیید کرد.

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که اخیراً پاکستان و ایران اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را شدت بخشیده اند. گزارش‌هایی هم از اخراج مهاجرین دارای اسناد افغان از پاکستان به نشر رسیده است.

XS
SM
MD
LG