لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

نمایشگاه مشترک تجارتی افغانستان و قزاقستان در کابل افتتاح شد


گوشه یی از نمایشگاه مشترک تجارتی افغانستان - قزاقستان
گوشه یی از نمایشگاه مشترک تجارتی افغانستان - قزاقستان

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان روز پنج‌شنبه با برگزاری یک نشست افتتاحیه با حضور مقام‌های حکومت طالبان و سریک ژومانگارین سریک معاون نخست وزیر قزاقستان از ایجاد یک نمایشگاه مشترک افغانستان و قزاقستان در چمن حضوری کابل خبر داد.

این نمایشگاه به ادامهٔ نمایش‌گاه نخست افغانستان و قزاقستان که در شهر آستانهٔ این کشور برگزارش شده بود، ایجاد شده است.

در این نمایشگاه به تعداد ۸۰ غرفه که چهل غرفه آن از تاجران افغان و ۴۰ غرفهٔ دیگر آن از تاجرانی قزاقی است، به مدت دو رزو در چمن حضوری کابل با نمایش محصولات داخلی هردو کشور برگزارش شده است.

تاجران افغان هرچند برگزاری همچون نمایشگاه‌ها را در بخش رشد تاجرات مهم عنوان می‌کنند، می‌گویند، همچون نمایش‌گاه باید به گونهٔ دایمی و همه ساله برگزار شود.

اعضای قزاقستان که در این نمایشگاه حضور یافته اند قالین های دست بافت افغانی را تماشا می کنند. تصویر از صفحه انجمن قالین افغانستان
اعضای قزاقستان که در این نمایشگاه حضور یافته اند قالین های دست بافت افغانی را تماشا می کنند. تصویر از صفحه انجمن قالین افغانستان

نصیر ریشتیا یک تن از شرکت کنندگان در این نمایش‌گاه به رادیو آزدی گفت:

«اگر بتوانیم یک مرکز دایمی نمایشگاهی را در چهار زون در افغانستان داشته باشیم، و این نمایشگاه همه سال برگزار شود، تاجران را کمک خواهد کرد تا بتوانند با هم روبه‌رو شوند و محصولات شان را به یک دیگر معرفی بکنند، تا فکر کنم یکی از چالش‌ها همین است که مردم تا هنوز نتواستند به گونهٔ درست با محصولات و تولیدات خود آشنا شوند.»

این درحالیست که برخی از تاجران زن از محدود بودن غرفه‌های شان در این نمایشگاه شکایت دارند.

بنفشه احمدی، تاجر ادویه‌های غذای و از شرکت کنندگان این نمایش‌گاه به رادیو آزادی گفت:

«تعدد زنان بسیار محدودت است، به زنان دیگر شانس کمتر بود، باید به اندازهٔ آقایان به زنان هم برای شرکت شانس داده می‌شد.»

سکینه احمدی، از دیگر زنان تجارت پیشه که صنایع دستی تولید می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید، از برگزاری این نمایشگاه آگاهی نداشته است:

«این نمایش‌گاه که برگزار شد ما آگاهی نداشتیم، قبلا ما در نمایش‌گاه اشتراک کردیم برای ما بسیار موثر بوده، باید هرنمایشگاه که برگزار می‌شود، ما آگاهی داشته باشیم تا محصولات خود را آن‌جا به فروش برسانیم.»

ابوبکر پیمان، یکی از مسئوولان بخش نمایشگاه‌ وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، پیش از برگزاری این نمایشگاه در صفحات اجتماعی شان در این مورد آگاهی دهی کرده بودند.

مولوی عبداکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان
مولوی عبداکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان

از سوی هم مقام‌های حکومت طالبان در نشست افتتاحیهٔ این نمایشگاه از کشورهای مختلف روز پنج‌شنبه از افزایش حضور زنان در بخش تجارت مدعی شده‌اند.

مولوی عبداکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان حین سخن رانی خواستار سرمایه‌گذاری در افغانستان شد.

با این حال، صدف غوثی، مدیر اجراییوی اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان به رادیو آزادی گفت در این نمایش‌گاه ۱۲ غرفه از زنان تاجر افغان و هفت غرفهٔ دیگر مربوط زنان تاجر قزاقستان است.

بر اساس آمار مرکز نمایشگاه های بین المللی افغانستان، در یک سال گذشته نزدیک به ده نمایشگاه مشترک محصولات افغانستان با کشورهایی چون قطر، عمان، ایران، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان و کابل برگزار شده است و در آینده نزدیک، نمایشگاه‌های مشترک بیشتری در ازبکستان و ایران برگزار خواهند شد.

XS
SM
MD
LG