لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

طالبان بم های دست ساز و بشکه های مواد انفجاری را در کنار محصولات زراعتی به نمایش گذاشتند


تصویر آرشیف: نمایشگاه زراعتی
تصویر آرشیف: نمایشگاه زراعتی

مسئولان محلی حکومت طالبان در ولایت پروان بشکه‌های پر از مواد انفجاری را که در مدت حدود ۲۰ سال جنگ‌ با نیروهای امنیتی نظام جمهوری پیشین استفاده می‌کردند، در یک نمایشگاه محصولات زراعتی – تجارتی در این ولایت به نمایش گذاشتند.

شماری از تاجران می‌گویند، نمایشگاه‌های محصولات تجارتی- زراعتی جای مناسب برای به نمایش گذاشتن ماین‌ها و مواد منفجره نیست.

بازمحمد غیرت، رئیس عمومی اتحادیۀ شرکت‌های تجارتی به رادیو آزادی گفت:

"به نظر من چون این یک نمایشگاه تجارتی است و نمایشگاهی است که اینجا مردم تشویق به سرمایه‌گذاری، فابریکات، تولید و زراعت و پیشرفت در بخش تجارت هستند، باید همچون عمال آنجا تکرار نمی‌شد."

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان هم می‌گوید، این گونه نمایشگاه‌ها جای برای نمایش‌گذاشتن محصولات زراعتی است:

"نمایشگاه نمایشگاه زراعتی بوده، خوب بود که محصولات شمال، خصوصاً کاپیسا، پروان و این مناطق که در آنجا بسیار زراعت است، میوه‌های تازه و سبزی در آنجا می‌شود قابل قدر است، مسایل نظامی به ما ارتباط ندارد، دیگر از خود امارت اسلامی پرسان شود."

روز سه‌شنبه، ۱۶ اپریل تلویزیون ملی زیر حاکمیت حکومت طالبان گزارشی را نشر کرده که در آن به نمایش گذاشتن ماین‌های بشکه‌ای دست‌ساز طالبان به عنوان تولیدات وطنی در یک نمایشگاه تجارتی- زراعتی در ولایت پروان به تصویر کشیده شده است.

در بخشی از این گزارش تصویری چند نمونه از این ماین‌ها در یک غرفه در کنار غرفۀ محصولات زراعتی چون میوۀ خشک دیده می‌شود.

طالبان در دو دهه اخیر از این ماین‌های بشکه‌ای برای اهداف جنگی خود در افغانستان استفاده کردند که قربانیان زیادی از نظامیان جمهوری پیشین و غیرنظامیان گرفته است.

در مورد دلیل این عملکر از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان پرسیدیم، اما آنان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

در بنری که در این گزارش ویدیویی تلویزیون ملی زیر حاکمیت طالبان دیده می‌شود، نوشته شده است که بشکۀ زرد قیمت‌اش ۵۰ افغانی، اما تخریب اش ۱۰ میلیون دالر امریکایی است.

این جمله ظاهراً اشاره به ادعای طالبان مبنی بر شکست امریکا و متحدانش دارد.

درحالی که نیروهای امریکایی و متحدانش بر اساس توافقنامۀ دوحه افغانستان را ترک کردند.

یک تن از نیروهای کماندوی نظام جمهوری پیشین به شرط افشا نشدن نامش در گزارش می‌گوید، پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان، افراد این گروه به وسیلۀ ماین‌های دست‌ سازشان شماری از همکارانش را در ولسوالی ژری کندهار کشته و زخمی کردند:

"با کمین طالبان برابر شدند متاسفانه چند نفر از برادرهای ما آنجا شهید شدند و سه یا چهار نفر از برادران ما زخمی شدند از ناحیه پا و کمر. آنان در داخل بوتل‌ها مواد را جابجا می‌کردند، بوتل‌های آب معدنی واری بوتل‌ها بودند و باز پرتاب می‌کردند بالای این‌ها."

برخی بم ها و مواد انفجاری که در افغانستان در جریان جنگ ها از آن استفاده میشود
برخی بم ها و مواد انفجاری که در افغانستان در جریان جنگ ها از آن استفاده میشود

شبنم شهپر، روانشناس هم می‌گوید، به نمایش گذاشتن ماین‌های دست‌ساز طالبان یادآور خاطرات تلخ مردم از انفجار و انتحار است که جان انسان‌های زیادی را گرفته است:

"نمایش هر نوع وسیله و ابزار جنگی در نمایشگاه‌هایی که بر عام مردم است بر خانواده‌ها، خانم‌ها و کودکان است، از لحاظ روانشناسی می‌تواند تاثیرات مخرب و منفی داشته باشد، چون دیدن ابزار جنگی یک نوع ترس و وحشت را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند."

طالبان پیش از این نیز بشکۀ زرد پر از مواد انفجاری‌شان را در موزیم انتوگرافی اکادمی علوم افغانستان به نمایش گذاشته بودند.

والی حکومت طالبان در بلخ نیز این ماین‌ بشکه‌ای دست‌سازشان را در موزیم روضیۀ منسوب به حضرت علی در شهر مزارشریف به نمایش گذاشته بود.

این عملکردهای طالبان پیش از این هم با انتقادات زیادی از جمله انتقاد شدید قربانیان حملات آنان روبه‌رو شده بود.

XS
SM
MD
LG