لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

سه توافقنامه اقتصادی بین افغانستان و آذربایجان به امضا میرسد


باکو پایتخت آذربایجان امروز میزبان رئیس جمهور افغانستان است و به گفته وزارت خارجه، رئیس جمهور غنی از این سفر انتظار دستآوردهای بسیاری در بخش اقتصادی و امنیتی دارد.
در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که در این سفر رئیس جمهور غنی را شاکر کارگر مشاور در امور کشورهای آسیای میانه، محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی و وزیران خارجه، مالیه، معادن، ترانسپورت، انرژی و آب، شهرسازی، فواید عامه و کار امور اجتماعی همراهی می کنند.

از سوی دیگر خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، قرار است در این سفر رئیس جمهور غنی با همتای آذربایجانی اش در کنار امضای سه توافقنامه اقتصادی، روی چگونگی آموزش نیروهای امنیتی از سوی این کشور نیز گفتگو کند.

وی گفت:
"در این سفر حکومت افغانستان قرار است سه توافقنامه را با آذربایجان امضا کند که در بخش آموزش نیروهای امنیتی افغان و همچنان توافقنامه های اقتصادی است، اما بحث بیشتر روی به نتیجه رسیدن در مورد بازسازی راه لاجورد است که افغانستان می خواهد از این راه به گرجستان و کشورهای اروپایی دهلیز ترانزیتی باز کند و پس از سفر آذربایجان رئیس جمهور به انقره سفری خواهد داشت و با مقام های آن کشور نیز گفتگو خواهد کرد."

بحث راه ترانزیتی لاجورد برای باز شدن یک دهلیز تجارتی از راه گرجستان به کشورهای اروپایی موضوع دیگریست که به گفته وزارت خارجه افغانستان در این سفر بیشتر به آن تمرکز می شود.

از آغاز کار حکومت وحدت ملی تاکنون، رئیس جمهور غنی چندین سفر به کشورهای آسیای میانه و اروپا داشته است.

در کنار سفر چین و امضای توافقنامه های اقتصادی، سفر رئیس جمهور غنی به چهار کشور اروپایی و تعهد همکاری های اقتصادی فرانسه، جرمنی، ایتالیا از دیگر دست آورد های مهم آقای غنی گفته شده است.

سفر های رئیس جمهور غنی به قزاقستان، ایران، ترکمنستان و امضای توافقنامه های همکاری های اقتصادی و اکنون سفر وی به آذربایجان، گشایش دریچه تازه یی در روابط اقتصادی

کشورهای آسیای میانه و اروپایی با افغانستان خوانده شده است.

آما این سفرها تا چه اندازه منفعت اقتصادی برای افغانستان به همراه دارد.

حسیب الله موحد یکی از کارشناسان امور اقتصادی سفرهای رئیس جمهور غنی را به کشورهای منطقه مهم میداند و تأکید می کند که برای عملی شدن توافقنامه ها میان افغانستان و کشورهای منطقه باید تلاش های لازم صورت گیرد.

وی گفت:
"بیشتر این سفرها از دید من اگر بیشتر در داخل افغانستان مدریت شود و با یک برنامه وسیع به این سفر ها بروند، و در این سفر ها منفعت افغانستان را کسب کنند بسیار سودمند خواهد بود در غیر آن، منفعت بسیار را بازیگران منقطه حاصل خواهند کرد."

پیش از این حکومت افغانستان گفته است یک اجماع منطقه یی در سطح کشورهای جهان شکل گرفته است که توسعه اقتصادی جز این اجماع میان کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

قرار است رئیس جمهور غنی در آینده نزدیک سفری به ترکیه نیز داشته باشد.

تاج محمد اکبر از کارشناسان اقتصادی می گوید، این سفرها زمانی برای افغانستان پُر دستآورد خواهد بود که رئیس جمهور غنی فساد را در نهاد های دولتی از میان بردارد تا روابط اقتصادی این کشور با منطقه و جهان رونق یابد.

با این همه این سفرها از بُعد امنیتی نیز برای افغانستان مهم پنداشته می شود.
عبدالحی آخندزاده معاون کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می گوید، این سفرها در کنار منفعت اقتصادی، برتأمین امنیت در افغانستان و گسترش روابط سیاسی کشورهای منطقه با کابل، نیز اثر گذار خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG