لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

کمپبل: دو دسته گی طالبان حاضر نمودن آنها را به میز مذاکره صلح دشوار می سازد


جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در شرایط کنونی حاضر نمودن طالبان به میز مذاکره صلح کار دشواری است، اما به باور وی در این راستا کشورهای جهان باید مشترکاً کار کنند.

آقای کمپبل می‎گوید که ملا اختر محمد منصور قابل تایید تمامی طالبان نبوده و این گروه باید کسی را به عنوان رهبر خود برگزیند که همه با آن موافق باشند.

جان کمپبل روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت که پس از این طالبان باید دست از کشتار افراد ملکی و نیروهای افغان بردارند و راه حل سیاسی را برگزینند.

آقای کمپبل گفت:

"طالبان باید کسانی را به عنوان رهبر برگزینند که از آنها نماینده گی خوب کند، حاضر کردن طالبان به میز مذاکره صلح زمان زیادی را در بر می گیرد، اما افغانستان، پاکستان، چین، امریکا وتعدادی از کشورهای دیگر باید طالبان را تشویق کنند که به گفتگوهای صلح حاضر شوند، اما اگر طالبان دو دسته باشند، این کار دشوار خواهد بود."

آقای کمپبل هم چنان گفت که طالبان تعدادی زیادی از عساکر خارجی را کشته اند، اما حالا که جنگ شان با نیروهای افغان ادامه دارد، ماموریت حمایت قاطع از نیرو های افغان حمایت می کند.

جمعه گذشته گروه انشعابی طالبان مخالفت شان را با رهبری ملا اختر محمد منصور اعلان کردند.

علاوه بر این در ولایت زابل میان دو گروه طالبان مخالف و درگیری جریان دارد و قرار گزارشها در آن ده‌ها تن از هر دو طرف کشته شده اند.

در این حال قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان اطمینان می دهد که نیروهای هوایی افغان را تجهیز خواهند کرد.

جنرال جان کمپبل می‌گوید که در ماه آینده یک طیاره بم افگن را در اختیاز نیروهای افغان قرار خواهند داد.

وی در این مورد افزود:

"ما در ماه دیسمبر سال روان یک طیاره جنگی را به نیروهای افغان می دهیم، من نمی خواهم که تعداد طیاره‌ها را مشخص بسازم، اما در سه سال آینده ما طیاره‌های جنگی را در اخیتار نیروهای افغان قرار می دهیم، آن طیارۀ را که در ماه دیسمبر می دهیم توانایی پرتاب بم را نیز دارد، اما پیلوتان افغان هنوز هم به آموزش نیاز دارند و ما به آموزش دادن به آنها نیز متعهد هستیم."

جان کمپبل تلاش‌های منطقه یی حکومت وحدت ملی افغانستان در راستای تقویت نیروهای هوایی افغان را مناسب خواند.

او این را که حکومت از چین، هند و روسیه تقاضای کمک کرده است کار خوب می‌داند، اما وی درباره کمک های روسیه عکس العمل محتاطانه نشان داد و گفت که به اعمال روسیه در سوریه باید توجه شود.

تحلیلگران می گویند، اگر جامعه جهانی طبق پلان در سه سال آینده با بخش هوایی اردوی ملی افغانستان همکاری کند، نیروهای افغان قادر خواهند شد تا به تنهایی ازکشور شان به گونه درست حراست و دفاع کنند.

گزارش – جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG