لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

هدف روسیه از مداخلهء نظامی در سوریه چیست؟


ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بالاخره مطمین شد که رهبر سوریه و متحد نزدیک مسکو بشارالاسد را خطر از دست دادن کنترول شهر دمشق تهدید می کند و با آن هدف اساسی پالیسی خارجی روسیه که متحد نگهداشتن سوریه به حیث یک کشور متحد و حفظ جای پای مسکو در شرق میانه است، به ناکامی مواجه خواهد شد.

اوگینی رومر (Eugene Rumer) رییس برنامهء روسیه و یورآسیای در موسسهء تحقیقاتی کارنیگی امریکا می گوید:
"وضعیت بشارالاسد از مدت ها به اینسو خوب نبود، این مساله مرا به تفکر وا می دارد که در این اواخر روس ها کدام چیز را دیده اند که تصور کنند، وضعیت بد تر می شود و باید در سوریه مداخله کنند."

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، این واقیعت دارد که روس ها در سوریه خطر را مشاهده کردند. سوریه از مدت ها به اینسو مشتری اسلحهء روسیه و یگانه پایگاهء منطقوی این کشور باقی مانده است. علاوه برآن سوریه یگانه پایگاهء نیروهای بحری مسکو در بحیرهء مدیترانه به شمار می می رود.

ولادیمیر پوتین مداخلهء روسیه را در سوریه در اواخر تابستان سالجاری میلادی با تقویت خاموشانهء تجهیزات و پرسونل پایگاه نظامی تارتوس (Tartus) در سوریه که از وقت اتحادشوروی سابق باقی مانده است، آغاز کرد.

سپس بعد از سال ها ولادیمیر پوتین در ماه سپتامبر سالجاری در اسامبلهء عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی ادعای قوی را مطرح کرد که ایالات متحدهء امریکا در برابر گروهء دولت اسلامی (داعش) که بخش های زیاد سوریه و عراق را تصرف کرده اند، ناکام شده است.

یک روز بعد از آن ولادیمیر پوتین گفت، احتمال دارد روسیه حملات هوایی را آغاز کند و این بمباردمان در جریان چند روز بعد آغاز شد.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، اما آن طوری که پوتین می گفت، هدف این بمباردمان جنگجویان گروهء دولت اسلامی(داعش) است نبود، بلکه هدف آن گروه های میانه روی بودند که ایالات متحدهء امریکا از آنها بر ضد بشارالاسد حمایت می کند.

منطقهء شمالغرب سوریه که روسیه با استفاده از آن عمل می کند، مرکز فعالیت علوی هایست که از بشارالاسد حمایت می کنند، این مساله رژیم سوریه را متحد نزدیک ایران ساخته است. ایران به حمایت از بشارالاسد عمیقاً در جنگ داخلی چهار ساله در آن کشور دخیل است.

اینک بارک اباما رییس جمهور روسیه با تعقیب عملکرد روسیه تصمیم به اعزام ده ها تن از پرسونل نیروهای خاص آن کشور به سوریه به حمایت از مخالفان رژیم بشارالاسد به شمول جنگجویان خیلی موثر کرد در شمال آن کشور گرفته است که در تضاد با تعهد قبلی ادارهء اوباما در مورد اینکه "موزه های امریکایی" با زمین سوریه تماس نخواهد کرد، قرار دارد.

در حالیکه معلوم نیست، آیا روس ها به حفظ کشورمتحد سوریه که توسط بشارالاسد و یا کدام شخص قوی دیگر رهبری شود موفق خواهند شد، اما مطمیناً که مداخلهء نظامی کریملین بطورستراتیژیک از لحاظ زمانی، تعیین شده بود که ستراتیژی ایالات متحدهء امریکا را متاثر ساخته و باعث آغاز مذاکرات برای ختم جنگ داخلی در سوریه شد، مذاکراتی که نتایح آن خیلی مبهم به نظر می رسد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG