لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

ریاست امنیت ملی در مورد تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان وضاحت داد


پس از ابراز نگرانی ها از سوی شورای ملی، رهبران سابق جهادی، چهره های سیاسی و مردم عام در مورد تفاهمنامه تبادل اطلاعات استخباراتی با پاکستان ریاست عمومی امنیت ملی این کشور در رابطه به مسوده این تفاهمنامه وضاحت داده است.

این ریاست گفته است که این تفاهمنامه تا هنوز نهایی و اجرایی نمی باشد و برای عملی ساختن آن بر اساس منافع ملی و سیاست خارجی افغانستان اقدامات صورت خواهد گرفت.

ریاست عمومی امنیت ملی با نشر اعلامیه یی گفته است که در خصوص حدود و صلاحیت های این تفاهمنامه رییس جمهور غنی خود کار می کند.

در خبرنامه گفته شده که متن این تفاهمنامه از سوی ریاست عمومی امنیت ملی، وزارت امور خارجه، ریاست اجرائیه و شورای امنیت با دقت کامل طرح و در نشست شورای امنیت ملی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ریاست عمومی امنیت ملی اطمینان داده است که در رابطه به متن این تفاهمنامه با رهبران سابق جهادی، چهره های سیاسی و اعضای شورای ملی نیز مشوره های لازم صورت خواهد گرفت.

در اعلامیه ریاست عمومی امنیت ملی آمده است که متن این تفاهمنامه پس از طی مراحل لازم به پاکستان سپرده شده و تأکید کرده است که در تعامل با کشور های خارجی منافع ملی و مصلحت ها در گرفته خواهد شد.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در حالی در مورد مسوده تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان وضاحت می دهد که ریاست جمهوری نیز پیش از این در خصوص آن اظهاراتی داشته است.

اجمل عبید عابدی سخنگوی رییس جمهور غنی قبل از این گفته است که همچو تفاهمنامه پیش از این نیز با پاکستان به امضا رسیده و در آن موارد وجود ندارد که در تضاد با منافع ملی افغانستان باشد.

هر چند اعضای شورای ملی و برخی از کارشناسان در رابطه به تفاهمنامه تبادل معلومات استخباراتی با پاکستان نظریات منفی دارند اما برخی ها که از این تفاهمنامه حمایت می کنند گفته اند که روابط کابل و اسلام بهتر شده و این تفاهمنامه می تواند در راستای مبارزه با تروریزم مفید واقع گردد.

اما ولسی جرگه افغانستان گفته است که تا هنوز نیز نگرانی هایش در مورد این تفاهمنامه پا برجاست.

کمیسیون امنیت داخلی این جرگه روز یکشنبه رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی را بخاطر ارایه معلومات در مورد این تفاهمنامه فراخواند و برخی از وکلا تأکید کردند که در خصوص این تفاهمنامه مشوره های لازم صورت نگرفته است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG