لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

"بخشِ از کابینه جدید افغانستان اواخر امروز و یا فردا اعلان می شود"


منابع نزدیک به رییس جمهور و رییس اجرائیه افغانستان می گویند، بخشِ از کابینه جدید حد اکثر در بین دو روز آینده اعلان خواهد شد.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی عبدالله عبدالله در صحبت با رادیو آزادی از پیشرفت در رابطه به تشکیل کابینهء جدید خبر داده گفت، قرار است بخشِ از کابینه جدید قبل از برگزاری نشست لندن اعلان شود.

این در حالیست که یک منبع نزدیک به رییس جمهور اشرف غنی نیز همین موضوع را تایید کرده از احتمال اعلان بخشِ از کابینه ناوقت امروز و یا در جریان روز یکشنبه خبر داد.

این منبع که نخواست از آن نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت، میان رییس جمهور و رییس اجرائیه روی 15 وزارت بشمول وزارت های کلیدی مانند دفاع، داخله و خارجه توافق صورت گرفته و گفتگو ها روی وزارت های دیگر نیز جریان دارد.

به گفتهء منبع، بخشِ بزرگ کابینه ناوقت امروز و در صورت تاخیر روز یکشنبه قبل از سفر رییس جمهور غنی به بروکسل و لندن اعلان خواهد شد.

حکومت وحدت ملی جهت تاخیر در اعلان کابینه در حالی مورد انتقادات شدید قرار گرفته که قرار است کنفرانس لندن در چهارم ماه دسمبر به رهبری افغانستان و بریتانیا برگزار شود.

انتظار می رود در این کنفرانس کمک های جامعه جهانی به افغانستان اعلام شود.

این در حالیست که سفیر بریتانیا در کابل در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی بروز چهار شنبه گفت، اگر کابینه حکومت افغانستان تا هنگام برگزاری کنفرانس لندن اعلام نشود بدست آوردن اهداف که در نظر است مشکل خواهد بود.

ریچارد سـتاگ گفت:

"به نظر من اگر تا برگزاری کنفرانس لندن کابینه جدید و یا وزیران جدید تعیین نگردند بدست آوردن اهداف که در نظر است مشکل خواهد بود. ما فکر نمی کنیم که نبود وزیران جدید در کنفرانس لندن یک فاجعه خواهد بود ولی این یک ضیاع فرصت برای حکومت جدید خواهد بود که آنها نشان بدهند که پلان های خود را تطبیق می توانند. اولین بخش تطبیق پلان ها تشکیل حکومت است بر این اساس ما فکر می کنیم که این یک مسأله بزرگ است."

رییس جمهور اشرف غنی در اواخر ماه سپتمبر سال جاری میلادی کارش را آغاز کرد و تعهد نمود که بعد از ارزیابی وزارت ها و ادارات در چهل و پنج روز اعضای کابینه جدید را اعلام خواهد کرد.

با آینکه بیشتر از دو ماه از ایجاد حکومت وحدت ملی می گذرد هنوز هم کابینه جدید اعلان نشده است.

از سوی دیگر ولسی جرگه افغانستان حکومت را جهت تاخیر در کابینه شدیداً مورد انتقاد قرار داده گفته است که حکومت فعلی مشروعیت قانونی اش را از دست داده است.

عبدالروف ابراهیمی رییس این جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه گفت کار سرپرست وزیران به اساس قانون پایان یافته و رییس جمهور و رییس اجرائیه مکلف اند تا هر چه زودتر کابینه‌ جدید را معرفی کنند.

XS
SM
MD
LG