لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

هیومن رایس واچ: از اشتراک ناقضان حقوق بشر در انتخابات جلوگیری شود


هیومن رایس واچ یا سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید، کمک دهنده های خارجی باید از نفوذ شان برای اعمال فشار بر حکومت افغانستان استفاده کنند تا مانع اشتراک ناقضان حقوق بشر در انتخابات ریاست جمهور سال آیندهء افغانستان شوند.

قراراست انتخابات ریاست جمهور درماه حمل سال آینده در افغانستان برگزار گردد .

در میان نامزدان که روزیکشنبه گذشته نام های شان را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت کرده اند، تعدادی شان در جریان جنگ های چند دهه اخیر در افغانستان به نقض حقوق بشری متهم اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه تقاضا کرده که نامزدان متهم به نقض حقوق بشری باید از اشتراک در انتخابات رد صلاحیت شوند.

براد آدمز مسوول بخش آسیا در این سازمان گفت:
"اگرحکومت افغانستان در دهه گذشته موضوع جنایات جنگی را حل و فصل می کرد، چندین کاندید کنونی فاقد صلاحیت نامزدی به پست ریاست جمهوری افغانستان می بودند و حتی تعداد آنها در عقب میله زندان بسر می بردند. "

براد آدمز افزود، کمک دهنده های خارجی باید برحکومت افغانستان فشار وارد کنند تا تضمینی را بدست بیآورند که انتخابات آینده میدان رقابت بین متخلفان حقوق بشر نباشد.
به نوشتهء خبرگزاری رویترز یکی از رهبران سیاسی متهم به نقض حقوق بشر، جنرال عبدالرشید دوستم است که ظاهراً در واکنش به فشارهای عامه در این هفته از خونریزی های گذشته، معذرت خواست.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت، پوزش و معذرت جاگزین عدالت شده نمی تواند.

یک کارشناس شبکهء تحلیلگران افغانستان گفت، این معذرت خواهی فریب انتخاباتی می باشد.

کاتی کلارک گفت که اعلامیه نشر شده توسط دوستم به طور آشکارا با مبارزات انتخاباتی مرتبط است.

نگرانی خارجی ها در افغانستان بعد از هفتهء گذشته زمانی برملا شد که حکومت ناروی به خاطر ناکامی حکومت افغانستان در انجام تعهدات اش بخصوص حفاظت از حقوق زنان و مبارزه با فساد اداری گامی برای کاهش کمک ها به این کشور را برداشت.
XS
SM
MD
LG