لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

آیساف: روند انتقال مسوولیت های امنیتی در مناطق باقیمانده باید تطبیق گردد


آیساف می گوید، مرحلهء سوم روند انتقال مسوولیت های امنیتی در مناطق باقیمانده باید تا یک و نیم ماه دیگر تطبیق گردد.

به گفتهء مقام های آیساف، مطابق به برنامهء تعیین شده در چهارجوب مرحلهء سوم روند انتقال، مراکز تمام ولایات افغانستان تحت پوشش این روند قرار گرفته اند.

این مقام ها گفته اند، مناطقی که مسوولیت تامین امنیت آن را نیروهای افغان در آخرین بخش مرحلهء سوم روند انتقال به دوش خواهند گرفت، در پنج ولایت افغانستان قرار دارند.

جنرال ریچارد کرپویل مسوول بخش استراتیژِی آیساف در روند انتقال امنیت می گوید، رهبری و پیشبرد روند انتقال به دست حکومت افغانستان است و آنان در این زمینه فقط نقش حمایوی دارند.

آقای کرپویل که به روز سه شنبه در کابل با خبرنگاران صحبت می کرد، ابراز امیدواری کرد که تا اواخر ماه آیندهء میلادی مرحلهء سوم روند انتقال به اتمام برسد:

« پنج ولایت دیگر که باید شامل مرحلهء سوم روند انتقال گردند، باقی مانده اند.
این ولایت ها عبارت اند از نورستان، زابل، خوست، فراه و پکتیا.
امیدوار هستیم که حکومت افغانستان مراسم انتقال را در اواخر ماه آیندهء میلادی در این ولایت ها برگزار کند.»


این اظهارات در حالی ابراز می گردند که سخنگوی نمایندهء ملکی ناتو به روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد تا مرحلهء چهارم روند انتقال مسوولیت های امنیتی پیش از پایان سال جاری از سوی رییس جمهور کرزی اعلام گردد.

به اساس گزارش ها، در حال حاضرمسوولیت تامین امنیت 75 درصد از مردم افغانستان را نیروهای امنیتی افغان به دوش دارند.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته است، مراحل بعدی روند انتقال بیشتر در مناطق سرحدی این کشور که گفته می شود با تهدیدات امنیتی روبرو اند، تطبیق خواهد شد.

جنرال کرپویل مسوول بخش استراتیژِی آیساف در روند انتقال امنیت نیز این مساله را می پذیرد، اما می گوید که برای حل این مشکل باید بالای نیروهای پولیس افغانستان سرمایه گذاری های بیشتر صورت گیرند:

« تمرکز بیشتر مرحلهء چهارم روند انتقال در مناطق سرحدی خواهد بود که شاهد مشکلات زیاد اند.
به همین منظور ما خواهان سرمایه گذاری بیشتر بالای نیروهای امنیتی در مناطق سرحدی هستیم.
این سرمایه گذاری ها باید بالای پولیس ملی، پولیس سرحدی و پولیس محلی صورت گیرند تا ما مطمین گردیم که این مناطق آمادهء روند انتقال اند و ما این روند را در آن تطبیق کنیم.»


به اساس معلومات آیساف، تا اکنون هم 140 ولسوالی افغانستان شامل روند انتقال نگردیده و قرار است این روند تا اواسط سال 2013 میلادی تکمیل گردد.

هنوز هم نگرانی های مبنی بر عدم توانایی نیرو های امنیتی افغان برای تامین کامل امنیت کشور شان وجود دارند.

اما حکومت افغانستان و آیساف اطمینان داده اند که این نیروها قادر خواهند بود تا پس از خروج کامل قوای بین المللی از این کشور در سال 2014 میلادی خواهند توانست از مردم و کشور شان حفاظت کنند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG