لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

اظهارات وزیر عدلیه در مورد رشوه ستانی در ولایت سرپل


این مطلب را شماری از باشنده گان ولایت سرپل در صحبت با رادیو آزادی در حالی بیان کردند که هفته پیش حبیب الله غالب وزیر عدلیه در سفری که به ولایات شمالی کشور داشت در یک سخنرانی طولانی در جمع از بزرگان، کارمندان و مردم ولایت سرپل ضمن ملامت کردن کسانی که رشوه می گیرند و پول رشوه را به خارج از افغانستان انتقال می دهند فتوای را صادر کرده که در آن روز گفته بود اگر رشوه هم می گیرند به خارج انتقال ندهند بلکه در داخل وطن خودشان مصرف کنند که باعث آبادی وطن گردد.

« مامور اگر به اندازه یی کفایت خود رشوه می گیرد بازهم بلا در پس اش، زیاد تر از آن نگیرد. » این گفته های حبیب الله غالب وزیر عدلیه است، در سفری که به ولایت سرپل داشت در جمع از بزرگان سرپلی اظهار نموده برای فتوای مبنی بر جواز گرفتن رشوه استدلال نموده گفته بود:
همین مامور هم زن دارد، اولاد دارد، کرایه خانه دارد، مریض دارد و معاشش کفایت نمی کند،
رشوه نگیرد چه کند؟

عزیزه سرپلی یکتن از دختر خانم ها که با شنیدن این موضوع بسیار رنج برده است می گوید:
« وزیر عدلیه نه باید چنین فتوا را در بین مردم صادر می کرد، به نظر من وزیر صاحب بر خلاف دستورات دین این حکم را صادر کرده و حالا مامورین می توانند آزادانه از مردم رشوه بگیرند. »

حلیم جان حلیم رییس څارنوالی استیناف ولایت سرپل دست داشتن مامورین دولتی را در رشوه رد می کند اما می گوید:
« مردم از نهاد های دولتی به دلیل موجودیت فساد اداری در این ولایت شکایت دارند، این یک ادعا است ولی اشخاص با نفوذی هستند که ما هر مجرمی را که دستگیر کردیم در رهایی آن تلاش
کرده اند و حتی وکلا را واسطه می نمایند، نه باید مجرم رها شود. »

در این حال شمس الله جاوید، رییس اداره عالی مبارزه با فساد اداری در زون شمال می گوید که آنها یک بررسی کلی را از مجموع ادارات از چگونگی وضعیت فساد اداری داشته اند که فساد اداری و مالی به شکل گسترده در شمال و در ولایات بلخ، جوزجان و سرپل وجود دارد که اداره مبارزه با فساد اداری در تلاش است تا جلو این فساد را بگیرد.

رییس اداره مبارزه با فساد اداری در زون شمال خاطر نشان ساخت که با جدیت تمام به کارهایش ادامه داده و در آینده نزدیک نام های شماری از مسوولان محلی را که در فساد اداری دست
دارند افشا خواهد کرد.

قرار اظهارات آقای جاوید از آغاز کار اداره مبارزه با فساد اداری در زون شمال حدود پنج ماه سپری می شود. در این مدت شماری زیادی از مردم شمال به این اداره مراجعه کرده واز نهاد های دولتی به دلیل فساد مالی شکایت کرده اند.

بگفته رییس این اداره به شکایت های مردم رسیده گی صورت گرفته و نیز دست آورد های در پیوند به فساد اداری داشته است. اما به باور بسیاری از مردم شمال با صادر شدن فتوای جواز گرفتن رشوه
از سوی وزیر عدلیه دیگر توقعی از دولت باقی نمانده است.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG