لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

دو تن به اتهام قتل یک نو عروس در هرات دستگیر شدند


مسوولان پولیس در ولایت هرات دو تن را به اتهام قتل ماگل خانم بیست و پنج ساله که چند روز قبل در ولایت هرات سربریده شده بود، بازداشت کرده اند.

به اساس تحقیقات انجام شده از سوی پولیس هرات، مادر شوهر خانم مقتول به همکاری پسر کاکای هژده سالهء خود، عروس خود را از بین برده است.

ماه گل دختر بیست و پنج ساله که چهار ماه از زنده گی زناشویی خود را بیشتر سپری نکرده بود، با یک پلان از پیش تعیین شده توسط مادر شوهرش قربانی شد.

پری گل مادر شوهر خانم مقتول به همکاری پسرکاکای هژده سالهء خود که هم اکنون در بازداشت مسوولان امنیتی قرار دارد، گردن عروس جوان خود را در زیر کارد تیز قرار داد.

نجیب الله فردی که همراه با پری گل مادر شوهر خانم مقتول متهم به قتل این قضیه شده است، می گوید که این حادثه زمانی صورت گرفته است که خانم مقتول در خواب فرو رفته بود.

وی گفت، پری گل خانم که متهم به قتل عروسش شده است، وی را در خانه مسکونی خود مخفی کرده تا با استفاده از فرصت برنامهء از قبل طرح شدهء خود را انجام دهد:

« زن کاکای من گفت: باید عروس ام را بکشید من گفتم، من نمی توانم، او گفت، تو که نمی توانی پس باید مرا کمک کنی در کشتن او، من را مجبور کرد تا من او را کمک کنم، من را جلو تر به داخل یکی از خانه های حویلی خود پنهان کرد زمانی که شوهر این خانم و پدر شوهرش به سوی نانوایی خود رفتند من را از خانه بیرون کرد من همرای او به خانهء این زن رفتیم او خواب بود، مادر شوهرش پا های عروس خود را محکم گرفت و من کارد را به گردن اش کشیدم و او جان داد.»

یک روز بعد از قتل ماه گل خانمی که چند روز قبل در مربوطات شهر هرات بنابر دلایل گوناگون سر بریده شده بود، مسوولان امنیتی در ولایت هرات سه تن را به ارتباط این قضیه بازداشت کرده اند.
جنرال سید عبدالغفار سیدزاده قوماندان امنیه هرات گفت: تحقیقات نشان داده است که مادر شوهر این خانم طراح اصلی قتل عروس اش بوده است.

وی گفت: فرد متهم تلاش داشته است که عروس خود را به کار های نا مشروع سوق دهد، ولی خانم مقتول حاضر به این کار نشده بود:

« مادر شوهرش که به نام پری گل است، در این قضیه دخیل است، وقتی که ما تحقیقات خود را ادامه دادیم یک پسر که به نام نجیب الله است گفت که پری گل از من خواست تا با استفاده از کارد عروس اش را بکشم. اصل قضیه بعد از تحقیقات ما نشان داده است که خانم مقتول را می خواستند به انحرافات اخلاقی بکشاند ولی او حاضر نمی شد بالاخره تصمیم گرفتند که او را بکشند و کشتند.»

به دنبال این اتفاق، مسوولان نهاد های حقوق بشری و جامعهء مدنی از حکومت افغانستان خواسته اند تا عاملین همچو جنایات را به اشد مجازات محکوم کند.

این افراد می گویند، تا زمانی که نهاد های عدلی و قضایی مجرمین این حادثات را به اعدام محکوم نکنند، خشونت علیه زنان همچنان ادامه خواهد داشت.

چند روز قبل محبوبه جمشیدی رییس امور زنان در ولایت هرات گفت: در طول سال جاری بیش از هفت صد مورد خشونت علیه زنان در دفاتر مختلف نهاد های حمایت از زنان ثبت گردیده است.

اما محی الدین نوری سخنگوی والی هرات به آمار ارایه شده از سوی ریاست امور زنان هرات واکنش نشان داده می گوید، در جریان سال جاری مسوولان پولیس در این ولایت یک صد و نود شش واقعهء خشونت علیه زنان را تشخیص و به څارنوالی استیناف هرات سپردند.

به اساس گفته های سخنگوی والی هرات، نهاد های عدلی و قضایی در این ولایت 191 تن از مجرمین این گونه قضایا را از سه تا بیست سال محکوم به حبس نمودند.

به دنبال این نگرانی، چند روز قبل مسوولان دفتر ساحوی کمسیون مستقل حقوق بشر در هرات گفتند که از آغاز سال جاری تا اکنون، شانزده تن از زنان در هرات بنابر دلایل نا معلوم به قتل رسیده اند.

این آمار در حالی ارایه می گردد که به گفته مسوولان حقوق بشر در این ولایت، بیست و هفت تن از زنان در سطح ولایات حوزه غرب قربانی خشونت های گوناگون گردیده اند.

شاه پورصابر هرات
XS
SM
MD
LG