لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

کاهش چشمگیر واحد پول ایرانی در برابر دالر در بازار هرات


به دنبال کاهش ریال واحد پول ایران در برابر دالر، مسوولان شرکت های مختلف در ولایت هرات اجناس ایرانی را در بدل دالر امریکایی به فروش می رسانند. این اتفاقات در حالی صورت می گیرد که شماری از مردم به صورت غیر قانونی یورو واحد پول اروپا و دالر امریکایی را با استفاده از مرز هرات به ایران انتقال میدهند.

مارکت خراسان در مرکز شهر هرات بزرگترین آدرس فروش اسعار در حوزه غرب افغانستان به حساب میاید. این مرکز تبادل اسعار در طول چند ماه گذشته بیشترین تحول در کاهش واحد پول ایرانی در برابر دالر امریکایی در بازار هرات را تجربه می کند.

منور شاه یک تن از صرافان در ولایت هرات می گوید، در چند ماه اخیر تومان ایران به حدی در برابر دالر کاهش داشته است که تاجران سرمایه های خود را از تومان به دالر تبدیل کرده اند. در چند سال گذشته بازار تومان به حدی در ولایت هرات رونق داشت که تمام اجناس ایرانی از سوی مسوولان شرکت های مختلف به تومان به فروش می رسید.

ولی حالا دوکانداران می گویند، فروشنده گان عمده اجناس ایرانی به خاطر کاهش بی سابقه تومان معاملات شان را به دالر به فروش می رسانند. عبدالصبور نبی زاده یکتن از دوکاندارن مارکت رحمانی در مرکز شهر هرات می گوید، مدتی است که شرکت های مختلف حاضر به اخذ تومان در بدل فروش اجناس شان نیستند.

از سوی دیگر بهاوالدین رحیمی معاون اتحادیه صرافان در ولایت هرات به رادیو آزادی گفت، در پی کاهش روز افزون تومان ایرانی در هرات اعتماد مردم نسبت به واحد پول ایران از بین رفته است. وی گفت، شماری از صرافان در ولایت هرات به خاطر پائین آمدن اعتبار واحد پول ایرانی خسارات زیادی را متحمل شدند.

این نگرانی ها زمانی افزایش یافته است که گزارش ها ازانتقال یورو واحد پول اروپا و دالر امریکایی با استفاده از مرز اسلام قلعه به صورت غیرقانونی به ایران حکایت دارد. شماری از مردم در هرات می گویند که ایرانی ها به خاطر خریداری دالر امریکایی موترهای مملو از تومان را به هرات می فرستند.

در پی این نگرانی ها مسوولان پولیس زون چهار سرحدی در ولایت هرات یک تن را به اتهام انتقال یورو به ایران از مرز اسلام قلعه بازداشت کرده اند. جنرال شیر احمد ملدانی قوماندان پولیس زون چهار سرحدی در غرب افغانستان در یک تماس تلفونی به رادیو آزادی گفت، فردی که می خواست یکصد و چهل هزار یور را از مرز اسلام قلعه به ایران انتقال دهد از سوی مسوولان سرحدی دستگیر و غرض اجراات بعدی به څارنوالی استیناف هرات انتقال داده شده است.

به دنبال کاهش تومان ایرانی در برابر اسعار خارجی شمار زیادی از جوانان افغان که به خاطر کار به ایران رفته بودند به کشورشان برگشته اند. شماری از خانواده های هراتی که فرزندان شان در ایران بود و باش دارند از آنان خواسته اند که هرچه زود تر این کشور را ترک کنند. این تعداد از خانواده ها می گویند، به خاطر کاهش تومان ایرانی در برابر اسعار خارجی دیگر ایران مکان مناسبی برای پیشبرد کار به جوانان افغان نیست.
XS
SM
MD
LG