لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

رحیمی: حاصلات میوه افغانستان 15 درصد افزایش یافته است


محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری
محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری
مقامات وزارت زراعت و مالداری افغانستان می گویند، در سال جاری حاصلات میوه تا 15 درصد افزایش یافته و حاصلات غله جات آنقدر بیشتر شده که در 35 سال گذشته نظیرش دیده نشده است.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری كشور می گوید كه امسال تولید غله جات بیشتر از شش میلیون تن خواهد شد. وزیر زراعت، مالداری و آبیاری كه به شهر مزار شریف آمده، با خبرنگاران صحبت می کرد گفت كه محصولات میوه نیز بین پنج تا پانزده درصد افزایش داشته است.

وی می گوید كه هوای مناسب، بارندگی های به موقع، توزیع تخم های بذری و ایجاد باغ های جدید سبب این افزایش شده است. که نظیر محصولات امسال در سی سال گذشته دیده نشده است.

وزیر زراعت و آبیاری می گوید، افغانستان امسال 94 درصد از نیازمندی های خویش را خود می تواند برآورده سازد و متباقی شش درصد را می توان از دوصد هزار تن گندم ذخیره شده و واردات گندم از کشورهای همسایه تکمیل خواهند نمود.

« امسال یکی از سال های بسیار خوب است در طول سی پنج سال گذشته این دومین سال است که خصوصاً در بخش غله جات حاصلات خوب داشته باشیم در بخش میوه جات هم امسال از پنج الی پانزده درصد افزایش داریم. »

آقای رحیمی، اظهار داشت كه امسال سی هزار تن تخم بذری به دهاقین توزیع می شود در حالی كه سال گذشته بیست هزار تن توزیع شده بود.

بر بنیاد اظهارات موصوف، چهل و یك میلیون دالر در بخش آبیاری سرمایه گزاری شده تا مشكل دهاقین از ناحیه كمبود آب زراعتی از میان برداشته شود.

او همچنان گفت كه وزارت زراعت در سه بخش با برنامه انکشافی ایالات متحده امریکا کار می نمایند و این سه بخش شامل آبیاری، باغداری، تقویت مالداری، تزئید حاصلات غله جات و حفاظت از نباتات است.

« سه برنامه با دفتر ایالات متحده امریکا بخش انکشافی شان داریم که این بخش ها شامل باغداری، تقویت مالداری و تزیید حاصلات است که توجه بیشتر به آن شده است. »

وزیر زراعت و مالداری گفت كه در بلخ بیش از سه هزار باغ جدید احداث شده كه كمترین اندازه آن یك جریب زمین است. او تاكید كرد كه این تلاش ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

عطا محمد نور والی بلخ با ستایش از كاركردهای وزارت زراعت در ولایت بلخ اما می گوید كه باید در راستای ایجاد سرد خانه ها برای دهاقین توجه جدی صورت گیرد.

در همین حال یک تن از دهاقین ولایت بلخ نیز می گوید كه دهقانان حاصلات زراعتی شان را در زیر خاك نگهداری می كنند كه بیشتر آن فاسد می شوند و دهقانان زیان می بیند.

« آنار صد افغانی که به فروش برسانم این را لباس بخرم یا غذا اگر سرد خانه ها باشد این را نگهداری کرده و باعث منفت ما می شود ما این انار را شش ماه در زیر خاک نگهداری می کنیم که نصف آن می پوسد. »

هم اکنون اکثر حاصلات دهاقین شمال یا به قیمت نهایت ارزان به فروش می رسد و یا هم به خاطر نبود سردخانه ها از بین می رود. که اکثراً فروش این محصولات به قیمت ارزان باعث دل سردی دهاقین از پیشه شان شده است.


عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG