لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

ایران هفت تن از اجساد افغان های اعدام شده را تسلیم کرد


والی نیمروز تایید کرده است، که در مدت کمتر از یک ماه اخیر ایران اجساد هفت تن از افغان های را که در زندان های آن کشور اعدام شده اند، به مقام های محلی این ولایت تسلیم داده است.

هر چند، مقامات افغان رقم دقیق افغان های را که به تازه گی در ایران اعدام شده اند ارایه نکرده اند، اما مسوولان محلی ولایت نیمروز می گویند، که در کمتر از یک ماه گذشته پولیس ایران اجساد حدود ده تن ازافغان ها را به آنان تسلیم داده اند.

عبدالکریم براهوی والی نیمروز به روزدوشنبه درصحبت با رادیو آزادی گفت این افغان ها که در ایران به دار آویخته شده اند، باشنده گان ولایت های مختلف این کشور بوده اند:

« اجساد هفت تن از تاریخ بیست ثور الی دهم جوزا به جانب افغانستان تسلیم داده شده است، که مربوط ولایات مختلف افغانستان می باشند، سن افراد اعدام شده در حدود 21، 24، 40 و 62 سال میباشد.»

به گفته آقای براهوی بسیاری افغان ها در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر، و یا هم ارتکاب قتل محکوم به اعدام می گردند.

تلاش کردیم تا در مورد تعداد دقیق افغان های تازه اعدام شده در ایران معلوماتی از وزارت های خارجه و مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان دریافت کنیم، اما موفق نشدیم تا با مسوولان این وزارت ها صحبت کنیم.

در همین حال نادر بلوچ معاون شورای ولایتی نیمروز به نقل از خانواده های شماری از افغان ها به رادیو آزادی گفت، که در یک ماه گذشته حدود هفده تن از افغان ها در ایران اعدام گردیده اند.

آقای بلوچ ابراز شک و تردید می کند، که ایران در برابر این زندانیان افغان، عدالت را مراعات کرده باشد:

«من متیقن هستم، آنچه که حق است و عدالت است در برابرافغان ها هیچ وقت در جمهوری اسلامی ایران تطبیق نمی شود،احتمال دارد اینها کسانی باشند که یک درصد مصوونیت نداشته باشند، و بجای اشخاص دیگر اعدام شده باشند، و هیچ گاه قانون را که ایران بالای مهاجرین افغان تطبیق می کند عادلانه نیست.»

ایران در سال های قبل نیز شماری از افغان های مهاجر را در زندان های آن کشور اعدام نموده است.
این مساله در گذشته خشم و انزجار شدید مردم را بر انگیخت و در اعتراض به این اقدام ایران شهر های مختلف افغانستان شاهد راه پیمایی و مظاهرات بود.

برخی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان نیز در مورد آغاز سلسله اعدام افغان ها در ایران ابراز نگرانی کرده و از حکومت افغانستان خواسته اند، تا از مجرا های دیپلوماتیک به این مساله رسیده گی کند.
XS
SM
MD
LG