لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

«اشتراک کننده گان نشست برلین نمی توانند از تمام افغان ها نماینده گی کنند»


رهبر ایتلاف ملی افغانستان باور دارد که در نشست برلین روی مساله که به ضرر افغانستان تمام شود، بحث صورت نگرفته است.

اما به گفته داکتر عبدالله عبدالله، شرکت کننده گان این نشست نمی توانستند، از تمام افغانها در این نشست نماینده گی کنند.

داکتر عبدالله به روز چهار شنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی هم چنان گفت، که از او نیز غرض شرکت در نشست برلین دعوت شده بود.

اما به گفته وی، بنابر مصروفیت هایی که داشت و اینکه آجندای این نشست را بحث روی تغییر نظام سیاسی افغانستان تشکیل می داد، در آن شرکت نکرد:
«این تصامیم تصمیم چند نفر و چند شخص نیست، تصمیم را مردم افغانستان می گیرند اما در عین زمان شخصیت ها حق دارند که ابراز نظر نمایند و جلسه که در بیرون از افغانستان هم برگزار شد، معنای اش یک توطئه بر ضد افغانستان نخواهد بود.»

داکترعبدالله ایجاد نظام فدرالی را در افغانستان سودمند نمیداند، اما طرفدار نظام پارلمانی در افغانستان است. وی می گوید، به اساس تقاضای قانون اساسی و مردم افغانستان باید نظام تغییر کند.

داکتر عبدالله عبدالله این اظهارات را در حالی بیان می کند که چند روز قبل از سوی انستیتوت اسپین در شهر برلین نشست برگزار گردید. در این نشست یک هیات از کانگریس ایالات متحده امریکا به ریاست رورا باکر شرکت داشت.

از جانب افغانستان، احمد ضیا مسعود معاون پیشین رییس جمهور کرزی، جنرال عبدالرشید دوستم رهبر جنش ملی، حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت و امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی نیز حضور یافته بودند.

حکومت افغانستان با اشاره به نشست برلین تلاش برای ایجاد نظام غیر متمرکز در افغانستان را به شدت رد نموده و آنرا یک حرکت خلاف وحدت ملی و قانون اساسی کشور خوانده است. گفته می شود، که در این نشست صحبت هایی در مورد گفتگو با مخالفان نیز صورت گرفته است.

داکتر عبدالله عبدالله از روند گفتگوها با مخالفین مسلح حمایت می کند، اما می گوید، این گفتگوها باید در داخل افغانستان صورت گیرد و تا مردم افغانستان از آن آگاهی داشته باشند:
«اکثریت مردم افغانستان خواستار مصالحه و مذاکره هستند، ماهم آرزومند مصالحه و مذاکره هستیم، اما صلح عادلانه، صلح پایدار و صلح با عزت می خواهیم به مردم افغانستان.»

داکتر عبدالله گفت، حکومت افغانستان از تمام جزئیات گفتگوهای صلح در قطر آگاهی داشته اما اینکه چرا در این مورد سیاست های مختلف را اختیار می کند تاهنوز واقف نیست.

حکومت افغانستان گفته است، با گفتگو های طالبان و ایالات متحده امریکا که منجر به تاسیس یک دفتر سیاسی در قطر شود، موافق است.

اما مقام های افغان از ارایه جزییات بیشتر در مورد تحولات اخیر در قطر به مردم بخاطر حساسیت موضوع خودداری کرده اند.
XS
SM
MD
LG