لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

صلیب سرخ از افزایش خسارات و تلفات ناشی از رویداد های طبیعی در افغانستان هشدار داد


سرازیر شدن سیلاب ها در افغانستان
سرازیر شدن سیلاب ها در افغانستان

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر "IFRC" می‌گوید، در حالی که افغانستان با بدترین وضعیت بشری در جهان مواجه است، با توجه به احتمال تغییرات اقلیمی و رویدادهای طبیعی، در روزهای باقی ماندۀ بهار امسال، احتمال ویرانی‌های بیشتری در این کشور وجود دارد.

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در گزارش جدید خود که ناوقت روز دوشنبه، ۵ می منتشر کرده، نوشته است که احتمال بارش باران‌های بیشتر در شب‌ها و روزهای آینده به ویژه در مناطق مرکزی، جنوبی، شرقی و نواحی جنوب غربی افغانستان به میزان ۳۰ میلی متر وجود دارد.

این فدراسیون این را تهدیدی جدی برای مناطق شهری خوانده است.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در حالی این نگرانی را مطرح می‌کند که اخیراً سیلاب‌ها و حوادث طبیعی به شدت به افغان‌ها ضربه زده و ظرفیت و توانایی مقابله با دیگر حوادث مشابه را به پائین‌ترین حد آن کاهش داده است.

زمین های زراعتی و باغ های زیادی در نتیجه سیلاب های اخیر تخریب شده اند
زمین های زراعتی و باغ های زیادی در نتیجه سیلاب های اخیر تخریب شده اند

این فدراسیون در گزارش خود به نقل از حلال احمر افغانی نوشته که از ۱۶ تا ۲۶ اپریل دست کم ۴۱ نفر بر اثر سیلاب و حوادث طبیعی در ۲۴ ولایت افغانستان کشته و ۸۴ نفر زخمی شده اند. همچنان در این رویداد ها به ۸ هزار و ۲۷۲ خانه آسیب رسیده و ۵هزار ۴۲۸ راس مواشی از بین رفته و ۸۴ هزار و ۶۹ جریب زمین زراعتی تخریب شده است.

این سازمان امدادرسان می‌افزاید که بر اثر سیل، زیرساخت‌های عمومی از جمله جاده‌ها، مکاتب، پل‌ها و پلچک‌ها نیز آسیب دیده اند.

بخش زراعت و مالداری افغانستان یکی دیگر از بخش های مهمی است که در اثر سیلاب‌ها متاثر شده و به گفتۀ فدراسیون بین‌المللی صیلب سرخ و هلال احمر، امنیت غذایی افغان‌ها را با تهدید جدی روبه‌رو ساخته است.

این فدراسیون ضمن تأکید بر ارائۀ عاجل کمک‌های بشردوستانه، هشدار داده که ۲۴ میلیون نفر در افغانستان با خشکسالی، موج گرمای جدید، سیل و حوادث فصلی به دلیل تغییرات اقلیمی مواجه هستند و آنها نیازی فوری به پول نقد، سرپناه، غذا و علوفه برای حیوانات خود دارند.

در همین حال برخی از سیلاب‌زدگان نیز از وضعیت نامناسب خود شکایت دارند و می‌گویند که سیل خانه‌ها و مزارع پر از محصول‌ششان را از بین برده است.

در نتیجه سیلاب های اخیر در ولایت غور صد ها خانواده مجبور به ترک مناطق شان شده اند
در نتیجه سیلاب های اخیر در ولایت غور صد ها خانواده مجبور به ترک مناطق شان شده اند

حزب‌الله، باشندۀ ولایت کنر به رادیو آزادی گفت:

"مشکلات زیاد است، بارندگی است. اتاق‌های ما را آب گرفته. قریۀ ما قریه‌ای است که همه خانه‌هایش خامه است. خانه‌ها و دیوارهای بسیاری از مردم خراب شده، اتاق خود ما هم چپه شده است و تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده ایم."

الفت‌الله، یکتن از باشندگان ولایت ننگرهار می‌گوید که سیلاب‌ها در کنار خسارات دیگر، حاصلات زراعتی فصلی را از بین برده است و اکنون از هر لحاظ نیاز به کمک‌های فوری دارند:

"دیوارهای خانه‌ها و سقف اتاق‌ها همه چپه شده اند. زمین‌های زراعتی را ویران کرده. از نهادها و موسسات خیریه مربوطه تقاضا داریم به سیل‌زدگان کمک کنند."

این خواست‌ها و نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در چند روز اخیر گزارش‌ها از ولایات مختلف افغانستان حاکی از آن است که در اثر سیلاب‌ها در کنار خسارات جانی، خسارات مالی نیز به مردم وارد شده است.

XS
SM
MD
LG