لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

مرادیان: حکومت افغانستان نباید با بیان مسایل کوچک مسایل بزرگ را نادیده گیرد


داود مرادیان رییس پیشین مرکز مطالعات ستراتیژیک وزارت امور خارجه افغانستان
داود مرادیان رییس پیشین مرکز مطالعات ستراتیژیک وزارت امور خارجه افغانستان
شماری از کارشناسان امور سیاسی می گویند، تقاضای حکومت افغانستان مبنی بر واگذاری زندانیان تحت کنترول نیروهای خارجی به حکومت این کشور، می تواند بر روابط میان افغانستان و ایالات متحده امریکا تاثیر منفی بر جا گذارد.

در حالی که قرار است دور تازه یی از مذاکرات میان افغانستان و امریکا بر سر امضای سند مشارکت ستراتیژیک در ماه روان میلادی در کابل آغاز یابد، شماری از آگاهان سیاسی می گویند که در چنین مقطع یی زمانی افغانستان نباید خواست ها و تقاضا هایی را مطرح کند که بر روابط میان کابل و واشنگتن تاثیر منفی بجا بگذارد.

داود مرادیان رییس پیشین مرکز مطالعات ستراتیژیک وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به تصمیم افغانستان مبنی بر گرفتن کنترول مکمل زندان بگرام از نیرو های امریکایی می گوید، حکومت نباید با بیان مسایل کوچک مسایل بزرگ ملی را نادیده بگیرد.

« انتقال زندانیان افغان به حکومت افغانستان یک موضوع تخنیکی و تا اندازه یی یک موضوع محلی است، در حالی که رابطه ستراتیژیک ما با ایالات متحده امریکا یک امر ملی و ستراتیژیک می باشد، و مسوولیت حکم می کند که ما مسایل تخنیکی و محلی را قربانی مسایل کلان و ستراتیژیک نکنیم.
متاسفانه این روند که فعلاً موجود است باعث شده که مسایل خورد و کوچک سایه افگنده باشد بر مسایل کلان و ستراتیژیک کشور.»


رییس جمهور کرزی به روز پنج شنبه هفته گذشته به کمیسیونی وظیفه سپرد تا جهت انتقال اداره زندان بگرام به حکومت افغانستان اقدام ورزد.

آقای کرزی خواست تا تمام زندانیانی که در بازداشت نیرو های خارجی اند نیز به حکومت این کشور تسلیم داده شوند.

رییس جمهور افغانستان این اقدام را پس از آن گرفت که رییس کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در گزارشی از نقض حقوق بشری و قانون اساسی این کشور در زندان بگرام خبر داد.

ریاست جمهوری افغانستان گفته، این تصیمم به خاطر جلوگیری از نقض حاکمیت دولت این کشور گرفته شده است.

از سویی هم برخی از کارشناسان این تصمیم حکومت افغانستان را بر حق دانسته و می گویند که نباید چنین خواست هایی روابط میان افغانستان و امریکا را خدشه دار سازد.

به چه دلیل روابط میان افغانستان و امریکا نباید خدشه دار شود؟

نصرالله ستانکزی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل پاسخ می دهد:

« به نظر من نباید تاثیر بگذارد به خاطر این که دولت ایالات متحده امریکا دولت افغانستان را به عنوان یک دوست متحد و ستراتیژیکش به رسمیت بشناسد و قرار هم است که یک موافقتنامه استراتیژیک را هم با وی امضا کند.
روی این دلیل یک دولت مقتدر که حاکمیت ملی اش احترام شده و قوانینش اجرا شود به هیچ وجه باید سر این روابط تاثیرات منفی نداشته باشد، اگر اختلافی هم به میان آید اختلاف ستراتیژیک نخواهد بود، بلکه یک اختلافی خواهد بود که در نتیجه مذاکرات حل خواهد شد.»


گفته می شود که نه تنها مسالهء واگذاری تمام زندانیانی که در بازداشت نیرو های خارجی اند، میان افغانستان و ایالات متحده امریکا اختلاف نظر ایجاد کرده بلکه موضوع توقف عملیات شب هنگام نیرو های خارجی نیز به این اختلاف ها شدت بخشیده است.

حدود دو هفته پیش رییس جمهور کرزی در دیدار با بازمانده گان قربانیان عملیات نیرو های بین المللی گفت: یکی از موانع عمده در راه امضای سند همکاری های ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا همین مساله است و به گفته آقای کرزی تا زمانی که عملیات شب هنگام و تلاشی خانه ها از سوی نیرو های خارجی قطع نشود، سند همکاری های ستراتیژیک با امریکا امضا نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG