لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

شورای عالی صلح از تصمیم ایجاد دفتر سیاسی برای مخالفان استقبال کرد


عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان می گوید، اگر این دفتر به مشوره و تایید حکومت افغانستان در یکی از کشور های اسلامی ایجاد شود، می تواند در تامین صلح در افغانستان موثر تمام شود.

عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح افغانستان به روز جمعه به رادیو آزادی گفت، ایجاد این دفتر زمانی می تواند مثمر واقع شود، که مخالفان مسلح دولت بتوانند به گونه آزاد خواست ها و نکته نظرهای خود را به جهان بیان کنند:

«من از روز اول این موقف را داشتم که باید برای مخالفان مسلح دولت یک آدرسی به وجود آید، و کوشش می کردیم کشور های منطقه و کشور های اسلامی را متقاعد سازیم تا در این راستا با ما کمک کنند. حالا اگر کشوری با مشوره دولت افغانستان و جامعه بین المللی همچو اقدامی می کند ما از آن خرسند می شویم و آنرا خیر مقدم می گوییم، و این کار را در راستای صلح در افغانستان ممد تصور می کنیم.»

در نشست روز پنج شنبه شماری از رهبران جهادی و شخصیت های ملی و سیاسی با رییس جمهور کرزی، روی ایجاد یک دفتر سیاسی برای مخالفان دولت افغانستان توافق صورت گرفت.

در یک خبرنامه یی ریاست جمهوری افغانستان گفته شده که این دفتر صرف برای گفتگو با مخالفان و پیشبرد روند صلح ایجاد خواهد شد.

در این خبرنامه همچنان گفته شده که اگر در افغانستان شرایط برای ایجاد این دفتر مساعد نباشد، ترجیح داده می شود تا این دفتر در ترکیه و یا عربستان سعودی ایجاد شود.

از عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح پرسیدم که آیا زمینه برای ایجاد این دفتر سیاسی برای مخالفان در افغانستان مساعد است؟

«فکر می کنم در افغانستان مشکل بی اعتمادی بسیار کلان است، بی اعتمادی بین افغانستان و مخالفان مسلح دولت و همچنان بی اعتمادی بین جامعه جهانی و مخالفان. اگر همچو یک اقدام با مشوره و یک اعتماد کامل و تضمین های بین المللی صورت بگیرد، فکر می کنم یک اقدام آسانتر و سهل تر به سوی صلح است.»

گفته نشده است، اقدامات عملی جهت ایجاد دفتر سیاسی برای مخالفان مسلح دولت افغانستان چه زمان آغاز می شود.

حکومت افغانستان در حالی تلاش ها به خاطر ایجاد این دفتر را آغاز کرده که به گفته سخنگوی رییس جمهور کرزی برخی از کشور ها در همکاری با قطر کوشش می کنند تا زمینه را برای گفتگوهای پنهانی با مخالفان فراهم کنند.

گزارش ها می رسانند، که این تلاش ها از سوی ایالات متحده امریکا و جرمنی صورت می گیرد. این در حالیست که حکومت افغانستان فیصله کرده، هیچ کشوری حق ندارد که بدون مشوره و موافقت افغانستان در روند صلح در این کشور مداخله کند.
XS
SM
MD
LG