لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

لودین: پاکستان نمی تواند از واقعیت های قتل برهان الدین ربانی چشم پوشی کند


مولوی عطاالله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان
مولوی عطاالله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان اظهارات اخیر وزیر خارجه ی پاکستان در مورد ترور استاد برهان الدین ربانی را نادرست می خواند.

هر چند تا اکنون حکومت افغانستان در مورد این ادعای وزیر خارجه ی پاکستان که افغان های مهاجر مقیم در پاکستان را مسوول ترور استاد ربانی خوانده، عکس العمل نشان نداده است، اما شورای عالی صلح این کشور چنین ادعا ها را به دور از واقعیت می خواند.

حنا ربانی کهر وزیر خارجه ی پاکستان به روز سه شنبه در مجلس سنای این کشور گفت که برهان الدین ربانی رییس سابق شورایعالی صلح افغانستان از سوی مهاجران افغان در پاکستان کشته شده است.

اما مولوی عطاالله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که مقام های پاکستانی تلاش می ورزند با چنین اظهارات، واقعیت ها را پنهان کرده و به این ترتیب برای افغان های مهاجر مشکلات ایجاد کنند:

« اگر آنان متیقن هستند که استاد ربانی از سوی افغان ها کشته شده، باید در همان روز های نخست می گفتند.
شخصی که استاد ربانی را به قتل رسانده هویت اش معلوم است و در اینجا چند شب را نیز سپری کرده است.
بناءً به هیچ وجه این قضیه به افغان ها ارتباط ندارد و نه به وسیله ی مردم افغانستان صورت گرفته است.
این مساله مانند آفتاب روشن است.»


برهان الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان در ماه سنبله ی سال جاری در نتیجه ی حمله ی انتحاری فردی که خود را پیام آور صلح طالبان معرفی کرده بود و چند شب را در مهمانخانه ی این شورا نیز سپری کرده بود، کشته شد.

این رویداد خشم جدی حکومت و مردم افغانستان را برانگیخت و حتی رییس جمهور کرزی تلاش ها به هدف مصالحه و گفتگو با مخالفان را متوقف ساخت.

سپس نهاد های امنیتی افغانستان اعلان کردند که فرد انتحاری از پاکستان وارد این کشور شده و با شبکه ی استخباراتی پاکستان ارتباط داشته است.

سید یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در کنفرانس استانبول در مورد افغانستان تعهد کرد که در رابطه به بررسی ترور استاد ربانی همکاری همه جانبه می کنند.

در عین حال یک هیات افغانی نیز برای بررسی این موضوع به پاکستان رفت و پس از دیدار و گفتگو با مقام های پاکستانی، این هیات اعلان کرد که این کشور آماده ی هر نوع همکاری در این زمینه است.

اما شماری از تحلیلگران افغان عملکرد حکومت افغانستان به خصوص نهاد های استخباراتی این کشور را در خصوص بررسی قضیه ی ترور استاد ربانی، ضعیف می خوانند.

جاوید کوهستانی یکی از این تحلیگران همین مساله را از عوامل تغییر سیاست پاکستان نسبت به این قضیه می داند:

« من فکر می کنم بنابر نداشتن اسناد کافی و ضعفی که در ادارات کشفی و استخباراتی ما موجود است، این ادعای پاکستان تقریباً به حقیقت نزدیک است.
بخاطریکه ما برای رد یابی دوسیه کسانیکه مورد پیگرد قانونی قرار گیرند، از پاکستان استمداد جستیم، یعنی ادارات استخباراتی ما توانایی کار مستقلانه را نداشتند که بتوانند دوسیه ی ترور استاد ربانی را انکشاف بدهند.»


خواستیم تا عکس العمل حکومت افغانستان به خصوص وزارت خارجه و ریاست امنیت ملی این کشور را در این زمینه نیز داشته باشیم، اما با وجود تلاش های زیاد موفق نشدیم.

اما پیش از این حکومت افغانستان گفته است، فرد انتحاری که استاد ربانی را به قتل رساند، تبعه ی پاکستان بوده و در این کشور با گروه طالبان و شبکه های استخباراتی نیز ارتباط داشته است.

به گفته ی حکومت افغانستان، اسناد و شواهدی در این مورد نیز موجود است و به مقام های پاکستانی سپرده شده است.

از سوی دیگر مقام های امریکایی نیز گفته اند که پاکستان باید در این خصوص با افغانستان همکاری لازم کند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG