لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

با پاکستان باید طوری عمل شود که از مداخله در امور افغانستان دست بکشد


کارشناسان افغان بدین باور اند، که عملکرد جامعه جهانی در مقابل سیاست دولت پاکستان در قبال افغانستان ضعیف بوده و همین مساله سبب شده تا پاکستان سیاست دوگانه اش را علیه تروریزم و تامین صلح در افغانستان هم چنان ادامه بدهد.

انتقاد ها از پاکستان در حالی صورت می گیرد، که این کشور در اعتراض به کشته شدن 24 سرباز اش در یک حمله ناتو، کنفرانس بن را تحریم کرد.

فاروق بشر یکی از کارشناسان افغان، سیاست کنونی پاکستان را نامناسب خوانده و می گوید، باید جامعه جهانی بر پاکستان فشار بی آورد، تا سیاست اش را تغییر بدهد:
«ما با پاکستان باید طوری عمل کنیم که آنها از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بکشند، اما تا زمانی بر آنها فشار سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی، وارد نشود، پاکستان هرگز حاضر به همکاری نمی گردد.»

بعد از آنکه حکومت پاکستان از عدم شرکت اش در نشست بین المللی بن خبر داد، تماس های مکرر از جانب مقامات بلند پایه افغان و جهان با مقامات این کشور صورت گرفت تا در مورد فیصله اش تجدید نظر کند.

اما این تلاش ها سازنده واقع نشد و پاکستان طبق تصمیم اش در نشست بن در مورد افغانستان شرکت نکرد.

ببرک شینواری یکی از کارشناسان دیگر افغان عدم اشتراک پاکستان را در کنفرانس دوم بن به ضرر افغانستان دانسته و چنین می گوید:
«موجودیت پاکستان و اشتراک آن در این نشست لازم بود،اما حکومت پاکستان قادر نبود تا در مقابل جامعه جهانی ظاهر گردد. عدم اشتراک پاکستان در این نشست به ضرر افغانستان و پاکستان تمام خواهد شد، اگر پاکستان در کنفرانس دوم بن اشتراک می کرد به نفع هردو کشور بود. پاکستان باید در مورد همکاری ها تعهد می کرد اما این کشور از تهعدات همکاری که باید در آینده داشته باشد شانه خالی کرده است.»

برخی از افغانان انتظار داشتند، حکومت افغانستان پس از شرکت در نشست بن در رابطه به این عمل پاکستان عکس العمل جدی نشان دهد، اما رییس جمهور کرزی بازهم بر همکاری با پاکستان تاکید کرد و گفت، عدم شرکت پاکستان در این نشست به معنی پایان همکاری ها میان دو کشور نیست.

اما برخی از کارشناسان از این موضع گیری رییس جمهور کرزی را انتقاد کرد و می گویند که دولت افعانستان باید سیاست خارجی اش را مورد تجدید نظر قرار بدهد.
XS
SM
MD
LG