لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

آلمان: پاکستان در پیروزی کنفرانس بن منفعت زیاد دارد


آلمان از پاکستان خواسته است که در کنفرانس بن اشتراک کند. زیرا این کشور در پیروزی این کنفرانس منفعت زیاد دارد.

حکومت آلمان از پاکستان خواسته است که از تصمیم اش صرف نظر کرده در کنفرانس بن که در اوایل هفتهء آینده برگزار می گردد، اشتراک کند. اما پاکستان گفته است که نمی خواهد در کنفرانس بن اشتراک نماید.

اندرس پیشکه سخنگوی وزارت خارجه آلمان دیروز در یک کنفرانس خبری گفت:

« پاکستان در پیروزی کنفرانس بن در مورد افغانستان منفعت زیاد دارد.»

بر اساس گزارش رویترز، حکومت پاکستان روز سه شنبه گفته بود که در کنفرانس بن در مورد آینده افغانستان که دوشنبه آینده برگزار می گردد، اشتراک نمی کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه آلمان می گوید، پاکستان تا اکنون به طور رسمی عدم اشتراک این کشور را اعلان نه کرده است.

پاکستان حمله هوایی نیروهای ناتو را بر مومند اجنسی تخطی از حق حاکمیت این کشور می داند و در برابر این حملات عکس العمل شدید از خود نشان داده است.

پاکستان به خاطر این حملات تا هنوز هم خشمگین است و به همین دلیل راه های را که اکمالات نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان از آن طریق صورت می گیرد، بسته است.

این کشور همچنان از امریکا خواسته است تا پایگاه نظامی امریکا بنام شمسی را که از آن طیارات بی پیلوت امریکایی استفاده می کند، رها نماید.

مقامات پاکستانی بمباردمان نیروهای ناتو را بر پوسته های امنیتی این کشور، بی دلیل خوانده و گفته اند که این حمله امکان دارد پیش از پیش برای تهاجم بر خاک این کشور پلان شده باشد.

اما وزارت دفاع امریکا روز چهارشنبه یک بار دیگر تاکید کرد که بمباردمان ناتو بر پوسته های سرحدی پاکستان به هیچ وجه یک عمل قصدی نبود.

در این میان ناتو می گوید: پاکستان در برخی از مسایل همکاری خود را از سر گرفته است.

جنرال کارستن جاکوب سن سخنگوی ناتو در کابل روز چهارشنبه همکاری های پاکستان را خیلی پر اهمیت خواند و گفت:

« ما به عملیات خود دوام می دهیم. مهم این است که حمله روز شنبه نیروها یک حادثه تراژیدی بود.اما این حادثه بر توانمندی ما در عملیات و بر همکاری ما با پاکستان، تاثیر نخواهد گذاشت.»

ناتو می گوید: پاکستان نا وقت روز سه شنبه برای جلو گیری از تبادلهء فیر میان نیروها با آنها گفتگو کرده است و به این ترتیب مانع یک واقعه دیگر بین المللی شده است.

بریان بادورا سخنگوی نیروهای بحری امریکا گفت: در حادثه نا وقت روز سه شنبه از خاک پاکستان بر نیروهای امریکایی فیر صورت گرفت و این نیروها به خاطر دفاع از خود به فیر متقابل پرداختند.

در عین حال اردوی پاکستان می گوید که در این حادثه نیروهای آنها دخیل نه بودند.

در واقعه روز سه شنبه به نیرو های امریکایی و ناتو کدام تلفاتی وارد نه شده است.

مقامات پاکستان و امریکایی در مورد حمله نیروهای هوایی ناتو بر دو پوسته امنیتی پاکستان معلومات های گوناگون داده اند. اما به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس مشکلات در روابط دو کشور چنین تراژیدی را سبب شده است.
XS
SM
MD
LG