لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

جبهه مشارکت ملی از امضای سند ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا حمایت کرد


نجیب الله کابلی رهبر جبهه مشارکت ملی افغانستان
نجیب الله کابلی رهبر جبهه مشارکت ملی افغانستان
جبهه مشارکت ملی افغانستان با صدور قطعنامه یی از تصمیم حکومت این کشور و ایالات متحده امریکا برای امضای سند مشارکت ستراتیژیک حمایت کرده است.

رهبر جبهه مشارکت ملی افغانستان، ایران و پاکستان را متهم کرده که برای جلوگیری از امضای سند مشارکت ستراتیژیک بین افغانستان و ایالات متحده امریکا ملیون ها دالر را در افغانستان به مصرف رسانیده اند.

نجیب الله کابلی به روز دوشنبه با شماری دیگر از اعضای این جبهه که در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد گفت: ایران و پاکستان به شدت کوشش می کنند تا به هر قیمت که می شود مانع امضای سند ستراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا شوند:

« این کشورها یک تعداد افراد را در وزارت خانه ها و قوماندان ها را که قبلاً با آنان ارتباط داشتند دوباره جذب کرده، ایران از درک نفت و پاکستان از درک پول مواد مخدر بالای آنها مصرف می کند، تا مردم را تحریک نموده و بگویند نمی خواهند این سند با امریکا به امضاء برسد.»

رهبر جبهه مشارکت ملی همچنان گفت: ایران و پاکستان توانستند حامیان خود را به داخل لویه جرگه عنعنوی بفرستند تا ذهنیت های اعضای لویه جرگه را برخلاف امضای سند مشارکت ستراتیژیک با امریکا تغییر بدهند.

جبهه مشارکت ملی افغانستان قطعنامه یی را نیز صادر کرد که در این قطعنامه از مداخله آشکار ایران و پاکستان و همکاری جامعه جهانی در طول چند سال اخیر با حکومت افغانستان سخن گفته شده است.

این قطعنامه را حبیب الله رییس دارالانشای جبهه مشارکت ملی افغانستان به خوانش گرفت:

« سرحدات افغانستان با تکنالوژی پیشرفته و طیاره های آواکس باید زیر پوشش امنیتی قرارگیرد که دوباره اعمال تروریستی در داخل افغانستان صورت نگیرد.
پیمان ستراتیژیک برای افغانستان و ایالات متحده امریکا به هر دو کشور منفعت می رساند.
در این صورت جبهه مشارکت ملی افغانستان حمایت خود را از عقد پیمان ستراتیژیک میان دو کشور اعلان می دارد.»


تا حال معلوم نیست که سند مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا چه زمانی امضا خواهد شد.

اما برخی از مقام های حکومت افغانستان تایید می کنند که تعدادی از کشورها به شمول ایران و پاکستان به شدت از این ناحیه تشویش دارند.

قرار است افغانستان با برخی دیگر از کشور ها به شمول بریتانیا، فرانسه و آسترالیا نیز سند مشارکت ستراتیژیک امضاء کند.

به گفته مقام های حکومت افغانستان، احتمال می رود قبل از برگزاری کنفرانس بن سند مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و فرانسه و بعد از این کنفرانس سند مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و بریتانیا امضا شود.
XS
SM
MD
LG