لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

افغانستان در مورد قتل برهان الدین ربانی اسنادی را به پاکستان سپرد


عمر داوودزی سفیر افغانستان در اسلام آباد
عمر داوودزی سفیر افغانستان در اسلام آباد
یک هیات افغانی که به خاطر تحقیقات در مورد کشته شدن برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح این کشور به پاکستان مسافرت کرده است به روز پنجشنبه اسنادی را به مقامات پاکستانی سپرده است که دست داشتن شورای کویته را در قتل برهان الدین ربانی نشان می دهد.

ریاست این هیات چهارده نفری افغانستان را معاون ریاست امنیت ملی آن کشور جنرال حسام الدین حسام به عهده دارد.

در جریان مسافرت به پاکستان هیات افغانی با رحمان ملک وزیر داخله و مقامات عالی رتبهء استخبارتی آن کشور ملاقات کرده است.

عمر داوودزی سفیر افغانستان در اسلام آباد، ملاقات های هیات افغانی را با مقامات پاکستانی یک گام مثبت خوانده، می گوید نتایج آن زمانی کامیاب خواهد بود که قاتل برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح به چنگال قانون سپرده شود.

سفیر افغانستان از ارایهء معلومات در مورد اینکه چه اسنادی و به چی مقدار به جانب پاکستانی سپرده شده، خودداری کرده است.

یک دیپلومات افغان با خودداری از افشای نامش گفته است، اسنادی را که هیات افغانی به مقامات پاکستانی سپرده، نقش شورای کویته را در قتل برهان الدین ربانی ثابت می سازد. این دیپلومات افغان همچنان همچنان ابراز امیدواری کرده است که بر اساس اسناد ارایه شده، از پاکستان خواسته شده یک تعدادی از طالبان را به شمول یک قوماندان طالب که به طور آشکار در شهر کویته گشت و گذار می کند را دستگیر کند.

اما رحمان ملک وزیر داخلهء پاکستان به خبرنگاران گفته است، هیچ یک از کسانی که حکومت افغانستان آنها را در قضیهء قتل برهان الدین ربانی متهم می داند و تقاضای دستگیری آن را دارد، در داخل قلمرو پاکستان نمی باشند.

با ترور برهان الدین ربانی روابط افغانستان و پاکستان با تنش های مواجه شده، حکومت افغانستان پروسهء گفتگو با مخالفینش را متوقف ساخت.
رییس جمهورافغانستان حامد کرزی گفت، با طالبان که آدرس مشخص ندارند مذاکره نکرده، به عوض آن با پاکستان مذاکره می کند.

وزیر داخلهء پاکستان می گوید، هیات افغانی با مقامات مسوول وزارت داخلهء آن کشور ملاقات کرده، اما در زمینهء اینکه آیا جانب پاکستانی نیزاسنادی را به آن هیات سپرده، چیزی نگفته است.

رحمان ملک وزیر داخلهء پاکستان می گوید، کشورش آماده هرنوع همکاری با هیات افغانی در زمینهء تحقیقات قتل برهان الدین ربانی می باشد.

نخست پاکستان در مورد اینکه تیم تحقیقاتی افغان به پاکستان مسافرت کرده، در آنجا تحقیقاتی را انجام دهد، موافقت نمی کرد، اما بعد از آنکه در ترکیه روسای جمهورافغانستان، پاکستان و ترکیه با هم ملاقات کردند، به مسافرت هیات تحقیقاتی افغان به پاکستان موافقت شد.
XS
SM
MD
LG