لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

مشرانو جرگه حمایت اش را از قطعنامهء لویه جرگه عنعنوی اعلام کرد


تعدادی از اعضای مشرانو جرگهء افغانستان
تعدادی از اعضای مشرانو جرگهء افغانستان
مشرانو جرگه افغانستان توصیه ها و مشوره های لویه جرگه عنعنوی را به حکومت این کشور در خصوص ایجاد روابط درازمدت استراتیژیک با امریکا مهم خوانده و از آن حمایت خود را ابراز کرده است.

مشرانو جرگه افغانستان می گوید که حکومت و شورای ملی این کشور باید در زمینه ایجاد مشارکت استراتیژیک با ایالات متحده امریکا، توصیه ها و پیشنهادات مطرح شده از سوی لویه جرگه عنعنوی را در نظر داشته باشند.

مشرانو جرگه در نشست روز یکشنبه خود در این مورد بحث کرده و حمایت اش را از قطعنامه یی ترتیب شده از سوی لویه جرگه عنعنوی اعلام نمود.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه افغانستان گفت که فیصله نهایی در راستای پیمان استراتیژیک میان کابل و واشنگتن را شورای ملی افغانستان اتخاذ خواهد کرد.

« ملت افغانستان حکومت را مشوره داد که با در نظرداشت این مواد پیمان را با امریکا بسته کنید. اما این پیمان از این مواد ساخته نمی شود در روشنایی این مواد پیمان ساخته می شود. وقتیکه این پیمان از سوی دولت افغانستان و امریکا به امضا رسید و برای تصویب به ولسی جرگه و مشرانو جرگه فرستاده شد، بعداً ما در مورد تصمیم خواهیم گرفت.»

موضع دو مجلس شورای ملی افغانستان، ولسی جرگه و مشرانو در رابطه به لویه جرگه عنعنوی از هم متفاوت است به این معنی که مشرانو جرگه قبلاً از لویه جرگه عنعنوی پشتیبانی کرده بود اما ولسی جرگه با آن مخالفت نشان داده است.

لویه جرگه عنعنوی با صدور قطعنامه یی 76 ماده یی عصر شنبه به کارش پایان داد.

54 ماده یی این قطعنامه به مساله امضای سند همکاری های درازمدت استراتیژیک میان افغانستان و امریکا و متباقی به پروسه صلح اختصاص یافته است.

با آن که بسیاری از اعضای مشرانو جرگه با مواد قطعنامه لویه جرگه عنعنوی موافق اند اما برخی از سناتوان به این باور اند که در این قطعنامه شرایط سخت تری ارایه شده که به گفته آنان پذیرفتن این شرایط به وسیله ایالات متحده امریکا کار دشوار خواهد بود.

در بخش از اجلاس عمومی مشرانو جرگه، تعدادی از سناتوران از رفتار بلقیس روشن یک عضو این جرگه پس از سخنان رییس جمهور کرزی در مراسم اختتامیه لویه جرگه عنعنوی ابراز تاسف کردند.

اما خانم روشن می گوید که یگانه خواهش او واضح شدن شرایط و خواست های ایالات متحده در زمینه ایجاد روابط درازمدت استراتیژیک با افغانستان بود.

« روز اول که کمسیون ها شروع شده بود این نظر من بود که ما به طور یک جانبه نمی توانیم بالای موضوعی صحبت کنیم که خواست جانب مقابل ما معلوم نیست. زمین ما را می خواهد، آبادی می سازد، ملیارد ها دالر خود را مصرف می کند از ما چه می خواهد، خاص از برای خدا آمده برای ما خدمت می کند؟ در مورد از آقای مجدی هم همین سوال را کردم وی گفت که ما چارهء نداریم و زور ما نمی رسد.
به عنوان نمایندهء مردم باید سوالم را جواب می داد. »


لویه جرگه عنعنوی در حالی در کابل برگزار گردید که نه تنها همسایه های افغانستان مثل ایران و پاکستان با این جرگه مخالفت نشان داده بودند بلکه مخالفین مسلح نیز تهدید کرده بودند که لویه جرگه عنعنوی را اخلال می کنند.

اما نیرو های امنیتی افغان تدابیر شدید امنیتی را به خاطر راه اندازی مصوون این جرگه روی دست گرفته بودند.

در همین حال مشرانو جرگه افغانستان از این اقدامات ارگان های امنیتی این کشور در زمینه جلوگیری از تهدیدات موجود در روز های که کابل میزبان لویه جرگه عنعنوی بود تمجید نمود.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG