لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

شورای تفاهم و همبستگی سمنگان از جرگه عنعنوی حمایت کرد


شورای تفاهم و همبستگی ولایت سمنگان از شرکت کننده گان لویه جرگه عنعنوی می خواهند تا برای ختم مشکلات کنونی و برقراری صلح و ثبات در کشور تلاش جدی کنند.

اعضای این شورای که تعداد شان به ده ها تن می رسید، به روز سه شنبه در یک گردهم آیی در کابل پشتیبانی شان را از برگزاری لویه جرگه عنعنوی اعلان کردند.

نجیب الله خرم رییس شورای تفاهم و همبستگی ولایت سمنگان در این گردهم آیی گفت که آنان از هر اقدام و نشستی که به هدف آوردن صلح و رفاه افغانستان صورت گیرد، حمایت می کنند.

«ما از هر اقدامی که برای انسجام ملی و هم آهنگی اقوام مختلف افغانستان کاری صورت بگیرد به همین منظور ما محفل امروزی را راه اندازی کردیم و از آن حمایت می کنیم. نه تنها جرگه فردا هر جرگه که به منظور مسایلی که پیشتر مطرح کردم، راه اندازی گردد، شورای ما حمایت می کند.»

شورای تفاهم و همبستگی ولایت سمنگان در حالی از راه اندازی لویه جرگه عنعنوی حمایت اش را اعلام کرده که تعدادی از اعضای ولسی جرگه و نهاد های سیاسی در افغانستان این جرگه را در مغایرت با قانون اساسی خوانده و گفته اند که در آن شرکت نمی کنند.

به باور آنان اعضای لویه جرگه عنعنوی نماینده های واقعی مردم نبوده و حکومت آنان را بخاطر تحقق اهداف خود انتخاب کرده است.

در عین حال اعضای شورای تفاهم و همبستگی ولایت سمنگان می گویند، برخی از حلقات سیاسی داخلی و کشورهای همسایه برای برآورده شدن اهداف شان در صدد مختل کردن این جرگه هستند.

مولوی احسان الحق یکی از اعضای این شورا از افغانها می خواهد مخالفت ها را کنار گذاشته و مانع عملی کردن چنین اهداف شوند:
«جای شک نیست که کشور های همسایه ما از روزی که روند آماده گی ها برای برگزاری لویه جرگه عنعنوی در افغانستان ادامه دارد، در تلاش پیدا کردن افراد در این جرگه و سرمایه گذاری بالای آنان هستند. اما افغانها باید با یک مفکوره برای رفاه مردم و کشورشان غور کنند و فکر کنند که موجودیت اختلافات چقدر اضرار و آسیب ها را متوجه مردم ما می سازد.»

قرار است لویه جرگه عنعنوی به روز چهارشنبه با حضور بیش از دو هزار نماینده از اقشار مختلف افغانستان در کابل راه اندازی گردد.

در این لویه جرگه حکومت افغانستان از نماینده های مردم در مورد سند همکاری های درازمدت استراتیژیک با ایالات متحده امریکا و میکانیزم گفتگو با مخالفان مسلح مشوره می گیرد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG