لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

تهدید طالبان خشونت ها را در داخل پاکستان افزایش می دهد


یک قوماندان شورشیان که در نزدیک سرحد با افغانستان فعالیت دارد، تهدید کرده است که پیمان غیر رسمی صلح را با حکومت پاکستان در هم می شکند.

این تهدید احتمال افزایش خشونت ها در داخل پاکستان را افزایش می دهد.

حافظ گل بهادر گفته است که حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی و حملات توپخانه یی اردوی پاکستان دلیل اصلی این اظهارات اوست.

این تهدید گل بهادر در یک اعلامیهء یک صفحه یی در شهر میران شاه در منطقه وزیرستان شمالی که مرکز اصلی فعالیت این رهبر شورشیان است، منتشر شده است.

درین اعلامیه آمده است که اگر حکومت پاکستان به این اعمال بی رحمانه اش ادامه بدهد، تحمل آن دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اسوشتید پرس، بهادر قوماندهء چهارهزار جنگجوی را در وزیرستان شمالی برعهده دارد.

گمان می رود که میان او و اردوی پاکستان یک توافق غیر رسمی موجود بوده است که بر اساس آن اردو از حمله بر قوماندان گل بهادر و افراداش پرهیز خواهد کرد به شرط آن که این گروه حملاتش را صرفاً بر نیروهای ناتو و امریکایی در داخل افغانستان متمرکز داشته باشد.

اما اردوی پاکستان این قرارداد صلح را به رسمیت نمی شناسد و مقامات آن درین مورد ابراز نظر نکرده اند.

درین حال، واشنگتن و دیگر منتقدان از پاکستان خواسته اند تا میان گروه های جنگجوی در شمال غرب این کشور فرق قایل نشود، زیرا سرانجام همه آن ها بدون در نظرداشت طرفداری موقتی آنان، حکومت پاکستان را با تهدید رو به رو می سازند.

اردوی پاکستان در حال حاضر روی مبارزه با طالبان پاکستانی تمرکز دارد، شورشیانی که علیه حکومت اعلان جنگ کرده و صدها حملهء انتحاری را در داخل این کشور انجام داده اند.

به گزارش اسوشتید پرس، اردوی پاکستان می گوید که توان مبارزه با همه گروه های شورشی را ندارد و این ضرورت را احساس نمی کند که گروه های را که برای فعلاً خطری از جانب ایشان متصور نیست، دشمن بسازد.

منتقدان می گویند که انجام هر نوع معامله با شورشیان در وزیرستان شمالی نادرست است، زیرا همهء گروه های موجود درین منطقه به شمول تندروان خارجی وابسته با القاعده با همدیگر متحد اند و منابع، سلاح و شبکه های ترانسپورتی را با یکدیگر شریک می سازند.
XS
SM
MD
LG