لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

«امریکا به عوض مذاکره با شبکهء حقانی باید فشار هایش را بالای آی اس آی بیشتر کند»


یک گروپ از اعضای پارلمان افغانستان می گویند، مذاکره در مورد صلح با شبکه حقانی، جز ضایع کردن وقت چیز دیگری نیست، در عوض ایالات متحده امریکا باید ملیارد ها دالر کمک های خود را با پاکستان قطع کند و بالای اداره استخبارات پاکستان (ISI) فشار وارد نماید تا این اداره روابط و حمایت های خود را با این شبکه متوقف بسازد.

این گروپ از اعضای پارلمان افغانستان که مصروف دیدار از ایالات متحده امریکا می باشند، به روزنامه واشنگتن تایمز گفته اند، ایالات متحده امریکا باید از یک طرف کمک های اقتصادی خود را بالای پاکستان قطع کند و از جانب دیگر بالای سفر مقامات ادارهء استخبارات پاکستان تحریم وضع نماید.

عبدالرحمن ایوبی عضو کمیته دفاعی ولسی جرگه افغانستان می گوید، این اداره استخبارات پاکستان است که شبکه تروریستی حقانی را کنترول و حمایت می نماید، این دوکتوران پاکستانی است که زخمی های شبکه حقانی را تداوی می کنند، بناءً مقامات امریکایی باید مذاکره با شبکه حقانی را قطع کنند و در عوض فشار را بالای حکومت پاکستان و اداره استخبارات پاکستان بی افزاید.

اما خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا در ماه گذشته در مجلس سنای آن کشور از ستراتیژی اوباما در معامله با شورشیان دفاع نمود و گفت: بخشی از دلایل برخورد ما با گروپ های شورشی اینست که امتحان شود آیا این گروپ های تروریستی به مذاکر عقیده دارند؟

علی اکبر جمشیدی معاون کمسیون دفاعی مشرانو جرگه افغانستان می گوید، در ارتباط مذاکره با گروپ های تروریستی، کابل و واشنگتن با هم نظر یک سان ندارند.
عدم همآهنگی از این حقیقت آشکار است که ایالات متحده امریکا می خواهد با طالبان و شبکه حقانی مذاکره نماید، در حالیکه حامد کرزی رییس جمهور افغانستان طرفدار مذاکره با این گروپ ها نمی باشد و در عوض می خواهد مستقیماً با پاکستان مذاکره نماید. بناءً ایالات متحده امریکا قبل از اینکه با تروریستان مذاکره کند، باید اول با حکومت افغانستان در این مورد مشوره و تلاش های خود را همآهنگ بسازد.

محمد نعیم لعلی احمدزی رییس کمسیون امور امنیت داخلی پارلمان افغانستان می گوید: شبکه حقانی فقط یک نام است، در حقیقت این فقط یک شبکه اردو و اداره استخبارات پاکستان است. ما شواهد قوی را دیدم که پاکستان در عقب شبکه حقانی قرار دارد . ما بسیاری را دستگیر نمودیم که با اداره استخبارات پاکستان ارتباط داشتند.

اعضای پارلمان افغانستان در مذاکرات شان در واشنگتن از مقامات امریکای خواستند تا علیه پایگاه های شبکه حقانی در داخل پاکستان اقدامات نظامی انجام بدهند.

آقای احمدزی می گوید:
«تا اکنون ما هیچگونه تغییر در حمایت پاکستان از شبکه حقانی ندیدیم. و اگر پاکستان در ارتباط به شبکه حقانی و طالبان به برخورد های خود تغییروارد نمی کند، نیروهای امریکایی باید شبکه حقانی را در داخل خاک پاکستان تعقیب نمایند.»
XS
SM
MD
LG