لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

تلاش برای منحل ساختن 46 شرکت امنیتی خصوصی ادامه دارد


مقام های وزارت داخله افغانستان می گویند، با جدیت تلاش می کنند تا متباقی شرکت های امنیتی خصوصی در این کشور نیز منحل شوند. جمال ناصر صدیقی معین پالیسی وزارت داخله افغانستان گفت که در نظر دارند تا به همکاری آیساف مسوولیت های این کمپنی ها به پولیس محافظت عامه واگذار شود:

«این یک پروسهء بسیار دشوار و مسوولیت بسیار بزرگ است اما ما یکجا با جنرال دور من و تمام جامعهء بین المللی که ما را حمایت می کند سعی و کوشش خود را به خرچ خواهیم داد تا این مسوولیت ها را مطابق جدول زمانی که از سوی رییس جمهور تعیین شده انتقال کنیم. پلان گذاری های خود را طوری ترتیب دادیم که با انتقال مسوولیت های امنیتی از شرکت های امنیتی خصوصی به نیرو های محافظت عامه هیچ نوع خلای امنیتی به میان نیاید.»

آقای صدیقی که بعد از ظهر روز چهارشنبه در کابل در یک کنفرانس خبری مشترک با جنرال ادور من نمایندهء ماموریت تعلیمی ناتو در افغانستان صحبت می کرد گفت: شرکت های خصوصی امنیتی که امنیت مراکز دیپلوماتیک و آیساف را تامین می کنند از این امر مستثنی است.

رییس جمهور کرزی سال گذشته در خصوص لغو شرکت های امنیتی خصوصی در افغانستان فرمان داد. وزارت داخله افغانستان می گوید که به اساس این حکم رییس جمهور تا کنون 57 شرکت خصوصی امنیتی در این کشور منحل شده اند.

به گفته مقام های این وزارت هنوز هم 46 شرکت امنیتی خصوصی در افغانستان فعالیت دارند و تا ماه مارچ سال 2012 میلادی بسیاری از این کمپنی ها نیز لغو خواهند گردید.

در همین حال برید جنرال اد دورمن حمایت خود را از انتقال مسوولیت های شرکت های امنیتی خصوصی به پولیس محافظت عامه اعلام کرد:
«شما می دانید که ما در این کار مهم با همکاران افغان خود یکجا تلاش می کنیم تا ظرفیت نیروهای محافظت عامه افغانستان را بلند ببریم. ظرفیت نیروهای افغان در حال انکشاف است و مسوولیت های بیشتر را در بخش امنیت به عهده می گیرند، این همه بخش از پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی است که تا سال 2014 تکمیل خواهد شد.»

یکی از نگرانی های که در زمینه انتقال مسوولیت های کمپنی های خصوصی امنیتی به پولیس محافظت عامه و منحل شدن این کمپنی ها وجود دارد اینست که با این کار هزاران نفر که در این شرکت ها وظیفه ایفا می کنند وظایف شان را از دست خواهند داد.

اما مقام های امنیتی افغان می گویند که تلاش می کنند تا این افراد به صفوف نیرو های امنیتی این کشور جذب شوند.
XS
SM
MD
LG