لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

وزارت صحت: جلو ورود ادویه و غذای بی کیفیت به داخل افغانستان گرفته می شود


وزارت صحت عامهء افغانستان می گوید، به هدف جلوگیری از ورود ادویه و غذای بی کیفیت به کشور قوانین سختگیرانه یی را وضع خواهد کرد.

وزارت صحت عامه افغانستان خواهان کنترول جدی سرحدات باز افغانستان از سوی ارگان های امنیتی کشور است.

معین مالی و اداری این وزارت، در نشستی که به روز سه شنبه به خاطر اصلاح پالیسی بورد ملی دوا و غذا در کابل راه اندازی شده بود، گفت که وزارت صحت عامه از ورود دوای بی کیفیت به کشور تشویش دارد.

داکتر عبدالبصیر سرور گفت: می کوشند تا با وضع قوانین سختگیرانه جلو ورود ادویه و غذای بی کیفیت را به کشور بگیرند.

« تشویش وزارت صحت عامه از دوای بی کیفیت همان تشویشی است که کل ملت دارد.
اول مسایل امنیتی است که باید تمام سرحدات ما کنترول شود و دوم ما از همین خاطر این مجلس را دایر کردیم تا لوایح را وضع کنیم که تورید و توزیع ادویه را کنترول کنیم.

اهمیت کنترول غذا کمتر از دوا نیست، و این مرحله بعدی است که ما یک دیپارتمنت دیگر را تاسیس می کنیم تا موضوع غذا را هم شامل این بسازیم و قوانین خاص و سختگیرانه یی وضع کنیم.»


در این نشست دو روزه شماری از داکتران و متخصصان تحقیقات و یافته های خود را در مورد چگونه گی جلوگیری از ورود دوا و غذای بی کیفیت به کشور با مسوولان وزارت صحت عامه ی افغانستان شریک می سازند.

گزارش ها می رساند که روزانه مقدار زیاد ادویه و مواد خوراکی بی کیفیت از طریق سرحدات افغانستان به طور غیر قانونی وارد این کشور می شود.

به گفته ی وزارت صحت عامه ی افغانستان، بخشی اعظمی از ادویه ی مورد استفاده در افغانستان از خارج به این کشور انتقال داده می شود.

اما مردم می گویند، در بسیاری موارد این ادویه جات تاریخ گذشته و بی کیفیت ثابت شده است.

برخی از باشنده گان شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی گفتند، آنان زمانی که بیمار می شوند، با خوردن چندین قلم دوا هنوز هم شفا نمی یابند.

این افراد علت بی اثر بودن دوا را بی کیفیت بودن آن می دانند:

« شش، هفت یا 12 نسخه می گیریم، اما فایده نمی کند.»

« اسم من سوسن است، طفلم سینه بغل است، تا حال شش بار وی را نزد داکتر آورده ام، دوا از بازار گرفتم هیچ فایده نکرد.»


« نام من شاه محمد است، این را نزد داکتر آورده ام، چهار روز می شود که استفراغ می کند، هر داکتر هر دوا را تجویز می کرد، و داکتران می گفتند دوایش را تبدیل کن.»

به اساس گفته های مقام های وزارت صحت عامه افغانستان، هم اکنون در کشور 13 هزار دواخانه رسمی، 14 فابریکه دوا سازی خصوصی و یک فابریکه دوا سازی دولتی فعالیت دارد.

در حالی که وزارت صحت عامه می گوید در 6 ماه نخست امسال بیش از 500 دواخانه را بخاطر فروش ادویه بی کیفیت مسدود کرده و جواز فعالیت 10 شرکت وارد کننده ی ادویه به افغانستان را باطل کرده، اما هنوز هم انتقاد هایی وجود دارد که این وزارت در کارش به هدف جلوگیری از فروش ادویه بی کیفیت و تاریخ گذشته در افغانستان موفق نبوده است.
XS
SM
MD
LG