لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

افغان ها از افزایش قیمت چوب، زغال و تیل شکایت دارند


باشنده گان ولایات غربی كشور از افزایش قیمت چوب، زغال و تیل در آستانه فرا رسیدن فصل زمستان اظهار نگرانی می‌كنند. با آنكه هنوز فصل زمستان نرسیده، قیمت یک من "چهار كیلو" چوب در بازار محلی هرات 60 افغانی به فروش می رسد، در حالی كه چندی قبل 30 افغانی بود.

در ولایت غور نیز قیمت 7 كیلو چوب به 120 افغانی افزایش یافته است كه این خود باعث نگرانی مردم شده است.

شماری از شهروندان هرات از افزایش قیمت مواد سوختی در این ولایت اظهار نگرانی كرده می‌گویند، همه ساله با فرا رسیدن فصل زمستان قیمت مواد سوختی مانند چوب، گاز، زغال و تیل افزایش می یابد اما دولت در این قسمت هیچ توجهی ندارد. آنان از دولت می‌خواهند كه قیمت مواد سوختی و غذایی را جدی كنترول نمایند.

شفیق رحمانی یك تن از باشنده گان ولایت هرات ضمن نگرانی شدید از بالا رفتن نرخ مواد سوختی به خبرنگار رادیو آزادی گفت: امسال نظر به سال های گذشته در ولایت هرات نرخ مواد سوختی، بیشتر بالا رفته است که اگر وضع به همین منوال به پیش برود خانواده های كه در سطح پایین اقتصادی قرار دارند با مشكلات جدی مواجه خواند شد.

نادر یك تن از چوب فروشان هرات به رادیو آزادی گفت: همه ساله در فصل زمستان قیمت مواد سوختی به خصوص چوب و زغال افزایش می یابد. به گفته وی در حال حاضر چهار كیلو چوب بلوط به 60 افغانی و چهار كیلو زغال به 110 افغانی به فروش می رسد.

وی می گوید، تا رسیدن فصل زمستان نرخ این مواد سوختی همچنان افزایش می یابد.

در عین حال قندی گل یك تن از باشنده گان ولایت بادغیس نیز از افزایش قیمت مواد سوختی در آن ولایت اظهار نگرانی كرده طی تماس تلفنی به خبرنگار رادیو آزادی بیان نمود: اكثریت باشنده گان ولایت بادغیس بنا بر بالا بودن نرخ مواد سوختی از پوست پسته و فاضله حیوانات در این ولایت استفاده می كنند.

توفیق داوری رییس پالیسی اتاق های تجارت دلیل افزایش قیمت مواد سوخت در كشور را بخصوص در ولایات غربی بلند رفتن نرخ های جهانی و مشكلات ترانزیتی با كشور های همسایه می داند.

آقای داوری می گوید، وضعیت امنیتی، قطع بی رویه جنگلات، افزایش كرایه ترانسپورت، اخاذی در شاهراه ها و افزایش مالیات از جمله عوامل بلند رفتن قیمت مواد سوختی در كشور است.

آگاهان امور به این باروند مقامات حكومتی مكلف اند تا پیش از فرا رسیدن فصل زمستان قیمت های مواد سوختی را كنترول و مشكلات ترانزیتی با كشورهای همسایه و از اخاذی در مسیر شاهراه را برطرف سازد.


گزارش از ستوری كریمی
XS
SM
MD
LG